Mitä on personal training?

Tähän on varmasti yhtä monta vastausta, kuin on valmentajiakin. Aion käyttää puheenvuoroni röyhkeästi siihen, mitä se minulle tarkoittaa ja syitä, miksi haluan tätä työtä tehdä. Personal training tarkoittaa henkilökohtaista valmennusta. Joillekin se voi tarkoittaa liukuhihnana tuotettua pikavalmennusta, jossa luvataan kaikki  maan ja taivaan väliltä ja mahdollisimman nopealla tahdilla. Ja joillekin personal training tarkoittaa asiaan paneutumista ja oikeasti henkilökohtaisten ratkaisujen löytämistä ja uusien elämäntapojen opettamista. Tuosta voikin sitten miettiä, kumman version saa halvemmalla. Pitää kuitenkin muistaa, että harvoin hyvää saa halvalla.

Trainerin täytyy huomata asiakkaan vahvuudet ja heikkoudet, joiden kautta hän osaa suunnitella ohjelmat. Ei ole syytä treenata ainoastaan sitä, missä on hyvä. Kehosi on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Itsekin olen syyllistynyt siihen, että olen vuosikausia hinkannut ainoastaan kuntosalilla, koska se on ollut minulle helppoa. Mutta odottakaas, kun aloitin kehonpainotreenit, puhumattakaan tankotanssista. Tunsin olevani rautakanki ja soijaa pukkasi jo alkulämmittelyissä. Oltiin kaukana mukavuusalueesta.

Hyvä PT katsoo kokonaisuutta. Ei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa treenata tai syödä. Jokaisella meillä on erilaiset elämät, mieltymykset ja resurssit. Onko järkeä vetää pari kuukautta tiukkaa linjaa ja olla tikissä vain ohikiitävä hetki, kuin voisi pikkuhiljaa opetella uudet elämäntavat ja saada kestävät tulokset. Hitaampi mutta varmempi tapa. Uskon, että jokainen halutessaan pystyy elämään kuin kilpaurheilija, kyse ei ole siitä. Elämässä nyt sattuu useimmiten olemaan muutakin kuin aamuaerobiset, parsaali ja jalkaprässi. Vaikka olisi huomattavasti seksikkäämpää mainostaa, että tällä dieetillä laihtuu 5 kiloa viikossa, niin itse en siihen junaan halua hypätä. Laihduttaminen on se helpoin osio. Se mitä tapahtuu laihduttamisen jälkeen, se onkin se mystinen juttu. Mitä jos ei enää ikinä tarvitsisi laihduttaa?

Pääasiahan tässä työssä on asiakkaan kuuntelu ja vahva läsnäolo. Asiakas ostaa räätälöidyn palvelun ja hänellä on oikeus saada itselleen juuri hänen tarpeensa huomioonottava kokonaisuus. Pitää ottaa huomioon sairaudet, mielenkiinnon kohteet sekä käytössä olevat voimavarat. Itse haluan tarjota asiakkailleni elämyksiä ja monipuolisuutta. Haluan, että asiakas saa oivalluksia, että hei näinkin voi treenata. Hyvä PT saa sinut ylittämään itsesi, poistumaan mukavuusalueeltasi, ilman että saat paikkojasi hajalle.Kaiken liikunnan ei kuitenkaan tarvitse olla suunnitelmallista ja johonkin tavoitteeseen tähtäävää,  vaan kannustan arkiliikuntaan. Kävele kauppaan. Mene lasten kanssa leikkipuistoon ja riehu siellä. Menkää keräämään pokemoneja.

Sitten se ruoka. Haluaisin, että ruokailu aiheuttaisi asiakkaalle niin vähän harmaita hiuksia, kuin vain mahdollista. Muutokset olisivat vähäisiä ja ruokaa ei tarvitsisi miettiä liikaa. Minusta on tärkeää, että koko perhe voi syödä samaa ruokaa ilman stressiä. Minun työtäni on antaa ruokavaliolle raamit, mutta käytännössä päätöksenteko jää sinne kotiin asiakkaalle.

Tässä työssä vaaditaan usein myös terapeutin taitoja. Usein ne lihomisen pohjimmaiset syyt löytyvät aivan muualta kuin jääkaapista. Joskus on mentävä henkilön pään sisälle. On osattava motivoida. Kaikkia ei saa ylös sohvalta vedoten samoihin syihin.

Personal trainerin tulisi yhden tapaamiskerran perusteella ottaa ihminen yksilönä huomioon (sairaudet, resurssit, mielenkiinnon kohteet) ja suunnitella asiakkaalle kaikenkattava ja realistinen kokonaisuus. PT ottaa huomioon, liikunnalliset heikkoudet ja vahvuudet. Unen määrä ja laatu sekä asiakkaan stressitaso, nekin on otettava huomioon. Helppoa hommaa, eikö? 🙂 Haastavuudestaan huolimatta, tämä on paras työ mitä tiedän. Ihmisläheistä ja palkitsevaa. Se fiilis, kun näkee onnistumisia, on huikea. Tässä työssä ei ole koskaan valmis. Mitä enemmän tätä työtä tekee, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Oppia ikä kaikki. 

 

IMG_2215

Mitä on hyvä arki ?

Itselläni loppui loma tämän viikon maanantaina ja vaikka loma oli ihana ja akut pitäisi olla ladattuna, niin täytyy myöntää, ettei arjen aloitus ole tuntunut helpolta. Unirytmi on aivan sekaisin. Ei voi enää kukkua puolilleöin ja nukkua pitkään. Oman lomani vietin melkein kokonaan reissussa ja mukana menossa on ollut 5-vuotias poikani. Hirveästä uhoilustani huolimatta treenit olivat melkeinpä kolme viikkoa jäissä. Käveltyä tosin tuli huikeasti enemmän ja muutenkin oltua aktiivisempi. Ettei nyt ihan makoiluksi mennyt. Ruokailuvälit venyivät pitkiksi ja herkkujakin tuli napsittua. Ja Ranskassa viini kuuluu asiaan. Ja patonki. Ja croissantit. 🙂

herkut

Mutta olen hyvin onnellinen, että sain viettää kolme viikkoa laatuaikaa poikani kanssa, joten edes tämä hieman löysähtänyt olo ei haittaa. Tekisin kaiken udelleen. 🙂 Vaikka maanantaina otti hieman pannuun aloittaa työt, niin arjen aloittaminen tuntuu nyt hyvältä. Kuviot on vielä vähän sekaisin, mutta pikkuhiljaa. Suosittelenkin ensisijaisesti huolehtimaan kunnon yöunista. Unirytmi ensin kohdilleen, ennenkuin aletaan sykkimään sata lasissa. Väsyneenä kaikki sujuu huonommin.

piitsi

Mitä sitten on hyvä arki? Oma hyvä arkeni koostuu hyvistä yöunista (8-10 tuntia), säännöllisestä ja monipuolisesta ruoasta, liikunnasta sekä hyvistä ihmissuhteista. Arjessa on hyvä olla, kun työt sujuu hyvin ja työn ja vapaa-ajan suhde on balanssissa. Monta asiaa siis kuuluu hyvään arkeen. Heti jos jollakin osa-alueella menee heikommin, heijastuu se helposti kaikkeen muuhunkin tekemiseen. Huonosti nukutut yöunet saattavat laittaa sinut himoamaan herkkuja ja urheilut on helpompi jättää väliin, koska väsyttää ja kiukuttaa. Jos parisuhteessa on riitoja, yleensä se vaikuttaa muun muassa töihin. Olemme kokonaisuuksia, joten näihin kaikkiin arjen palasiin täytyisi löytää tasapaino.

piknik

Haluaisin ajatella, että vielä on kesää jäljellä, mutta kyllä se syksy sieltä kovasti tekee tuloaan. Syksy on mitä mainioin ajankohta aloittaa uusi harrastus. Syksyssä on jotakin taikaa. Se on uuden alku.

Aloitetaan hyvän arjen opettelu yhdessä! Nyt elokuussa kaikki PT-paketit -20%, joten nyt kannattaa startata hyvinvoivempi arki!

Ihanaa lomaa niille onnekkaille, jotka vielä saavat lomapäivistä nauttia ja meille muille toivottelen tsempit arkeen! Kyllä se siitä.

-Noora