Miksi painonhallinta on niin pirun vaikeaa?

Nyt alkaa dieetti! Joillakin se alkaa joka maanantai. Sitten on niitä, jotka ovat kausittain laihiksella. Ennen joulua, varsinkin joulun jälkeen ja sit hei kesäkuntoon! Jos pitää olla koko elämä laihdutuskuurilla, niin voisi vetää johtopäätöksen, että ei mene painonpudotus ihan maaliin. Tai paino putoaa kyllä, mutta jossain on vikaa jos parin kuukauden päästä edessä on sama urakka. Mitä se painonhallinta sitten oikein on? Yksinkertaisimmillaan painonhallinta on sitä, kun paino pysyy samana vuodesta toiseen ilman ponnistelua. Jostain syystä laihdutus on meille piece of cake, mutta painonhallinta on asia, mitä ei ymmärretä.

Ruokavalion tulisi olla sama huolimatta siitä, ollaanko painonpudotus -vaiheessa vai ollaanko siirrytty jo painonhallinta -vaiheeseen. Toki, ruoka- ja liikuntamäärät ovat erilaisia eri vaiheissa, jotta se paino saadaan putoamaan. Jos olet dieetillä karsinut kaikki hiilihydraatit ja painon pudottamisen jälkeen lisäät ne takaisin ruokavalioosi, niin voi olla, että olet kohta takaisin lähtöruudussa.

Alla viisi kohtaa, missä menee pieleen jos mietitään pysyvää painonhallintaa.

 

1.Liian suuret  muutokset

Liian radikaalit muutokset voivat toimia alussa, mutta jos mietitään loppuelämää, voisin väittää, etteivät ne toimi. Pienet muutokset alussa totuttavat sinut pikkuhiljaa kohti terveempiä elämäntapoja. Esimerkkinä henkilö, joka ei syö kasviksia ja aterioina toimivat pelkät eines -ruoat. Ensimmäisellä viikolla voisi haastaa henkilön lisäämään jokaiselle aterialle jotain kasvista. Eli eineksiä ei vedetä heti pois, vaan ruokavalioon lisätään kasvikset. Joka viikko lisätään, poistetaan tai vaihdetaan jotakin ruokavaliosta. Muutokset tapahtuvat huomaamatta. Sitäpaitsi eivät kaikki kaupan einekset ole helvetistä. Mieluummin itse syön ”äitien tekemän” makaronilaatikon ja rasiallisen minitomaatteja, kuin olen kokonaan syömättä. Koska jos jälkimmäinen  toteutuu, niin kotona peto on irti. 🙂

 

2. Kielletään kaikki

 

Jos päätät, että et kuukauteen syö grammaakaan herkkuja, niin arvaatkos mitä sinun tekee eniten mieli. Laihduttamisessa meillä taitaa olla ”kaikki tai ei mitään” -asenne. Tosi hyvä jos pystyt olemaan kuukauden syömättä karkkia, mutta voipi olla, että kuukauden jälkeen vedät sokeria niin paljon, ettei tuossa kuukauden ”tipattomassa” ollut mitään järkeä. Kokeile sellaista, ettet kiellä itseltäsi mitään. Päätä millainen on ruokavaliosi runko, mutta sano itsellesi, että saat syödä herkkuja vaikka joka päivä. Patukka päivässä pitää mielen virkeänä. TRY IT! Voi olla, ettei sinun tee mieli herkkuja ollenkaan ja ne patukat jääkin kaupan hyllylle.

 

3. Epärealistinen liikuntasuunnitelma

 

Oletetaan, että ihminen ei ole liikkunut ollenkaan viimeisen vuoden aikana. Dieetin alettua, hänen tulisi liikkua joka päivä. Neljästi viikossa kuntosalille (ja siellä vedetään aina täysiä!), jonka lisäksi hänen tulisi käydä kolmesti viikossa lenkillä, joista yhdet on porrasjuoksutreenit. Oletetaan, että tällä tyypillä on työpaikka, parisuhde ja lapsia,  ehkä myös ystäviä. Alkuinnostuksen ja järkyttävien lihaskipujen jälkeen, alkaa treenimäärä vähentyä. Mitä se tekee hänen itsetunnolleen? Koutsi on sanonut, että näin minun tulisi kuntoilla, mutta en pysty, olen huono. Miksi edes yritän, joten lopetan koko touhun sikseen. Nyt lapset lähdettiin Mäkkäriin!

 

4. Projekti vie liikaa aikaa ja ajatuksia

 

Jos treenejä on liikaa, ruuan tekeminen tai sen suunnitteleminen vie liian ison siivun arjestasi, ei tekeminen ole mielekästä kauaa. Mielestäni iso miinus on, jos äiti tai isä joutuvat tekemään itselleen eri ruuat kuin muulle perheelle.
Voi myös olla, että elämäntapamuutoksesta tulee itselle pakkomielle ja se valtaa ajatukset kokonaan. Mitä voin syödä seuraavaksi? Onko tässä ateriassa nyt tarpeeksi proteiinia? Treenaanko nyt tarpeeksi kovalla intensiteetillä?
On enemmän kuin ok innostua, mutta suosittelen pitämään homman rentona ja miettimään asioita pidemmälläkin tähtäimellä kuin vain muutaman viikon dieettinä. Olisi mahtavaa jos elämäntapaprojektia ei tarvitsisi jossain vaiheessa edes miettiä, vaan se olisi luonnollinen osa elämää ja arkea.

 

5. Mikä on seuraava hitti?

 

Pointtina olisi löytää itselle sopiva ruokavalio ja itselle oikea tapa liikkua. Ei kannata jättää hiilareita vain sen vuoksi, kun naapuri kertoi laihtuneensa sillä. Jos kuntosali ei nappaa , niin älä mene sinne. Kaikki liikunta on hyvästä. Liikunnasta pitää tulla hyvä olo eikä se saa viedä kaikkea vapaa-aikaa (ellet itse sitten niin halua.) Kuuntele kroppaasi. Älä jätä jotakin ruoka-aineita pois vain siksi, että niistä luki lehdessä. Hittidieettejä tulee ja menee, mutta mikä on se sinun juttusi, joka kestää läpi elämän?

 

omg
Vaaka näyttää hurjia lukemia!
einain
Nyt alkoi muuten dieetti.
Uusin hittidieetti. Laihdu syömällä pelkkää porkkanaa!

 

 

Tekisi kyllä mieli muutakin kuin porkkanoita. NÄLKÄ. Mitäs seuraavaksi syötäisiin?

 

chli2
Mmmm.. Chilipähkinöitä. Ei kyllä kuulu dieettiin.

 

Mutta ehkä yksi…

Itsellä on liikaakin kokemusta dieeteistä. Tiedän kaloreista kaiken. Tieto lisää tuskaa ja jossain vaiheessa tuli analysoitua kaikki, mitä söin. Nykyään opettelen syömään rennosti, ilman suunnitelmia, kalorien laskemista, ilman kelloa. Nykyään en myöskään kiellä itseltäni mitään, mutta silti olen syönyt vähemmän herkkuja kuin koskaan. Ja aamupalaa ei saa skipata. Pitkän paaston jälkeen keho huutaa aamulla ruokaa. Minulla ei ainakaan päivä käynnisty jos en saa aamupalaa ja kahvia. Itse aloitin tänään aamuni kourallisella mustikoita, maustamattomalla jogurtilla ja myslillä, kahvia unohtamatta. Nälkä pysyy loitolla pitkään ja mikä tärkeintä, maistuu hyvälle! Käy lukemassa lisää rennosta painonhallinnasta täältä.

Aamupala on päivän tärkein ateria.

Mitä vinkkejä sinulla on painonhallintaan?

Mitä parhainta tiistaita!

-Noora

Astetta reippaampi maanantai.

Taasko on maanantai? Mitä jos aloittaisitkin viikon reippaillen tekemällä tämän tehokkaan kotitreenin. Liikkeitä on 5 kappaletta, välineeksi tarvitset joko kahvakuulan tai käsipainon. Ota mukaasi myös ajanottoväline (sekuntikello / puhelin), jolla voit mitata treenin keston, joka on 10 minuuttia.  Eli koko treeni kestää vain 10 minuuttia! Lämmittele kroppa vaikka tanssien lempimusiikin tahtiin, pääasia ettet ihan kylmilteen lähde repimään. Siispä laita kelloon aikaa 10 minuuttia ja ala tekemään! Tarkoituksena on tehdä kierroksia niin monta kuin 10 minuutissa kerkiät.

LIIKKEET:

  • Kyykky & pystysoutu x 10
  • Askelkyykky x 10
  • Lantion nosto & punnerrus kuulalla x 10
  • Russian twis kuulalla x 20
  • Supermies x 10

KYYKKY & PYSTYSOUTU X 10

Asetu leveään haara-asentoon. Jalkaterät voivat olla ulospäin, paino on kantapäillä. Ota kahvakuula käteesi (kuula liikkuu jalkojesi välissä kohti lattiaa) ja lähde kyykkäämään selkä suorana niin alas että kahvakuula koskettaa lattiaa. Lähde nousemaan kyykystä ja vedä samalla kahvakuulaa kyynärpääjohtoisesti ylös. Voit jättää liikkeen siten, että kämmenet ovat rinnan kohdalla tai leuan kohdalla. Lähde laskemaan kuulaa hallitusti alas ja kun kuula on navan korkeudella, lähde laskeutumaan takaisin kyykkyyn.

kyykky

 

norppa-kyykky2-copy

ASKELKYYKKY X 10

Asetu lantion levyiseen haara-asentoon. Astu toisella jalalla eteenpäin pitkällä askeleella. Älä laita jalkoja peräkkäin, vaan säilytä sama leveys kuin lähtöasennossa. Polvet ja varpaat eteenpäin. Kyykisty niin, että taaimmainen polvi osuu melkein lattiaan.Ponnista takaisin ylös ja vaihda jalkaa. Voit ottaa lisäpainoja mukaan, esim. käsipainot käteen/kahvakuula rinnalle.

askelkyykky

LANTIONNOSTO JA PUNNERRUS KUULALLA X 10

Asetu selinmakuulle, kuula lepää rinnan päällä. Ojenna lantio kohti kattoa ja purista pakaroita yhteen. Pidä asento ja lähde viemään kuulaa suorilla käsille. Palaa takaisin lähtöasentoon. Laske ensin kuula rinnalle, jonka jälkeen lähdet hallitusti laskemaan lantion takaisin lattiaan.

lantio4-copy

lantio3-copy

lantio-2-copy

RUSSIAN TWIST X 20

Istu lattialle jalkapohjat maassa. Ota kuula syliisi ja nojaa ylävartalolla hieman taaksepäin. Lähde kiertämään ylävartaloa puolelta toiselle kahvakuula sylissäsi. Kuula voi käydä lattiassa.

russian-copy

russian-2-copy

SUPERMIES X 10

Mene päinmakuulle. Nosta vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka samanaikaisesti ilmaan. Laskettuasi jalan ja käden alas, toista toiselle puolelle. Tee rauhallisia nostoja.

super1

super2

Hikistä maanantaita!

– Noora

Millainen olen liikkujana?

Mahtavaa sunnuntaita. Käväisin tällä viikolla pitkästä aikaa ihan perinteisellä punttisalilla. Itsellä on tällä hetkellä menossa sellainen ”millainen olen treenaajana” -kausi. Vuosia pumppasin kuntosalilla ja treenasin tavoitteellisesti. Nyt punttisali on enimmäkseen jäänyt unholaan ja olen viimeisen puolen vuoden aikana käynyt salilla lähinnä kokeilemassa, josko se innostus sieltä taas lähtisi nousuun. Nyt kun oma treenaaminen on lähinnä ”tehdään sitä, mitä sattuu kulloinkin huvittamaan”, niin näkyyhän se kropassa. Treenimäärät eivät ole enää niin suuria ja tilalle on tullut lempeämpiäkin lajeja, kuten joogaa, kävelyä sekä ratsastusta. Vaikka kroppa on pehmoisemmassa kuosissa, niin liikkumiseen on tullut joustavuutta, itsensäkuuntelua ja mielekkyyttä. Se on sitten ihan jokaisen oma mielipide kumpi asia painaa vaakakupissa enemmän. Itse ajattelin nyt mennä näillä eväillä eteenpäin. Tässä puolen vuoden haahuilun aikana olen kokeillut tankotanssia, sirkustunteja, aloitin ratsastuksen ja kotitreenit ovat tulleet jäädäkseen.

norppa-kisis

Pari viikkoa sitten kävin kokeilemassa Movement Centeriä ja ihastuin heidän ammattitaitoiseen otteeseensa ohjata tunteja. Valittavana on tunteja, joissa voi kehittää voimaa, liikkuvuutta tai jopa oppia käsilläseisonnan. Alkuun luulin, että kyseessä on Crossfit -tyyppinen konsepti, mutta tämä oli (onneksi) jotain ihan muuta. Tunneilla keskitytään tekemään liikkeet 100% oikein ja esimerkiksi käsilläseisonta -tunnilla itse käsilläseisontaa oli tunnista ehkä 10 minuuttia. Avattiin kroppa alkuun kunnolla ja valmistettiin oikeat lihakset tulevaan työhön. Liikkeet, joita tunneilla tehdään, en ole tavannut missään muualla. Itsellä on pieni harkinta-aika menossa siihen, että ottaisinko kortin salille vai en. Hinta toki mietityttää lähinnä sen takia, että pääsenkö lapsenhoito ym. kuvioiden vuoksi treenaamaan tarpeeksi. Konsepti kiinnostaa kovin ja annankin paikalle ison suosituksen.

norppa-lankku1

vatsat

Vielä palatakseni tähän käyntiini kisiksen kuntosalilla. Treeni meni hyvin, meni perille ja tuotti mukavat lihaskivut seuraaville päiville. Salilla olo itsessään oli kummiskin hyvin tylsää. Ärsytti jonottaa painoja, laskea toistoja ja tehdä samoja juttuja, mitä olen tehnyt vuosikaudet. Kirjoituksen pointtina ei ole lytätä kuntosalia, ei missään nimessä. Se on loistava tapa kehittää kuntoaan ja variaatioita treenata salilla on hurja määrä. Joskus sitä ihminen vain haluaa jotain ihan muuta. Olen ehkä tällainen tuuliviiri. :)Kirjoituksen pointtina on lähinnä kannustaa jokaista löytämään sen oman lajinsa. Olen vuosikaudet käynyt ainoastaan salilla, koska se on ainoa asia, minkä olen osannut. Olen mennyt sieltä mistä aita on matalin. Tällä hetkellä minua motivoi uusien juttujen oppiminen sekä liikkuvuuden kehittäminen. Olen oikea rautakanki, joten on korkea aika ottaa tilanne haltuun. Vaikka en ole ryhmäliikunta -ihminen, niin olen tykästynyt tapaan treenata pienryhmässä valmentajan valvovan silmän alla. Koen, että itsekin saan itsestäni enemmän irti, kun joku ”valvoo” mun tekemisiä.

norppa-kisis2

Huomenna ollaankin JM Sykkeellä Malmilla vetämässä illan treenejä. JM Syke onkin hyvä esimerkki valmennuskeskuksesta, joka tarjoaa pienryhmässä tapahtuvaa valmennusta yksityisellä PT-studiolla. Käykäähän tutustumassa kyseiseen paikkaan!

Leppoisaa sunnuntain jatkoa!

Noora