Tiukkaa itsekuria vai oman kehon kuuntelua?

Millainen on ruokavalio, jolla voi laihtua ilman varsinaista laihduttamista? Ruokavalio, jossa saa syödä silloin kun nälkä ja saa syödä sen verran, että on kylläinen. Ruoasta saa nauttia, eikä syyllisyyttä tunneta. Ei edes silloin kun otat firman palaverissa palan kakkua. Siis mitä tämä on? 
Bongasin vanhoja (mutta ei vanhentuneita) artikkeleita liittyen intuitiiviseen syömiseen. Linkit juttuihin löytyy blogin lopusta. Kehomme on fiksu koneisto. Se kertoo milloin kuuluu syödä ja millaista ravintoa se on milloinkin vailla. Meidän tulisi vain oppia kuuntelemaan sitä. Todella moni asia, joka on alunperin meihin sisäänrakennettua, on saanut väistyä ulkopuolisten viestien ja rajoitusten tieltä. Osa meistä mättää suuhunsa ihan mitä vain, eikä ravitsemusoppi voisi vähempää tätä jengiä kiinnostaa. Osa meistä taas kantaa muonapurkkeja mukanaan ja syö grammalleen laaditun suunnitelman mukaan. Lasketaan kaloreita, hiilareita, rasvoja ja protskuja.

Kaloreiden laskenta ei rajoitu pelkästään laihduttajan lautaselle. Laihduttajalle usein liikunta on vain tapa lisätä kalorinkulutusta. Se voi olla myös rangaistus syödystä suklaapalasta tai kulutetaan ennakkoon, jotta illalla voi nautiskella lasin viiniä. Intuitiivisessa syömisessä liikunnan tavoite ei keskity kalorien polttamiseen, vaan liikunnan tulisi antaa meille energiaa ja pitää kehomme toimintakykyisenä. Tämä säännöllinen ja joustava syöminen sekä syyllisyydentuntojen poistaminen kuulostaa niin itsestäänselvältä ja järkeenkäypältä. Mutta hetkinen, eihän se ole. Elämme tällä hetkellä ruokarajoitusten maailmassa. Ei sokeria, ei gluteenia, ei lihaa, ei maitotuotteita, ei lisäaineita. Tietoa ravinnosta on saatavilla valtavasti ja aina on joku uusi dieetti, jota on pakko kokeilla. Vähemmästäkin menee ihmismieli ja sitä kautta myös oma keho sekaisin.

green

Tämä joustava (eli normaali!) syöminen ei sovi kuitenkaan kaikille. Joillakin on ruokailutottumukset niin retuperällä, että on pakko katsoa alkuun paperista, minkä verran tulisi syödä, jotta tulisi ravituksi. Mitä enemmän kropassa on rasvaa, sitä huonommin nämä kehon signaalit (nälkä/kylläisyys) toimivat.  Alkuun on siis opeteltava raamit, kuinka syödä oikein ja riittävästi. Kun opit on hallussa, tulisi ohjeet heittää romukoppaan ja alkaa ajatella itse. Kuulostella, että mitähän se oma kroppa tarvitsee ja milloin. Tässä ehkä kiteytyy se miksi laihduttaminen on helppoa, mutta painonhallinta tuntuu lähes mahdottomalta. Jokainen pystyy sitoutumaan muutamaksi kuukaudeksi vaikka millaisella dieetille. Mitä sitten tapahtuu, kun tulisikin sitoutua johonkin loppuelämäksi? Kunnes kuolema meidät erottaa. 🙂

salde

Nälkä on fysiologinen tila, jolla ilmaistaan tarve saada ravintoa. Jos ajatellaan, että kehomme toimisi optimaalisesti, meille tulee aika ajoin nälkä. Kun saamme viestin, että nyt on nälkä, niin alamme syödä. Tätä syömistä jatkuu niin kauan, että solumme ovat saaneet riittävästi polttoainetta ja keho viestii, että nyt riittää. Perinteinen laihdutus on kuitenkin hyvin rajoittavaa, ja joissain tapauksissa myös stressaavaa. Keskiössä on ruoka. Mitä saa ja mitä ei saa syödä. Kehon viestit häiriintyvät stressistä, jolloin nälkää ja kylläisyyttä ei välttämättä tunneta. Ja jos nälkää siirtää, palaa se kahta kauheampana takaisin. Itsellä se on ainakin niin, että jos ruokaa on päivän aikana saatu liian vähän, niin kotiin palaa kärttyisä puoliso ja äiti. Se on tyylillä ”pois alta risut ja männynkävyt, ” kun hyökätään jääkaapille. Varmasti jokainen tietää sen tason nälän, että voisi syödä vaikka hevosen! Ne on niitä hetkiä, kun voi syödä pussillisen leipää seisaalteen, jonka jälkeen kysyy itseltään, että mitä helvettiä juuri tapahtui?

Joustavassa syömisessä on tärkeää rakastaa itseään sellaisena kuin on. Pitää hyväksyä itsensä kiloineen päivineen. Itseään tulisi kunnioittaa tässä hetkessä, eikä ajatella itsensä hyväksymisen tulevan automaattisesti sitten kun olen 10 kiloa hoikempi. Jos itsetunto on heikko, on paljon helpompi ruoskia itseään ruokavalion avulla. Se taas vie sinut oravanpyörään, jossa jokaisesta väärästä suupalasta rangaistaan ja pian huomaat tyhjentäväsi lähimarketin karkkihyllyjä kärryysi. Ja seuraako siitä morkkis ja itseruoskinta?

Tärkeimmät pointit intuitiivisessa syömisessä:

  • Syö silloin, kun nälkä
  • Lopeta syöminen, kun olet kylläinen
  • Rakasta itseäsi nyt, äläkä 10 kilon päästä
  • Älä kiellä itseltäsi mitään. Herkut pienissä määrin on ok, vaikka päivittäin.
  • Älä syyllistä itseäsi
  • Älä mieti kaloreita, vaan nauti syömisestä
  • Liiku tavalla, josta nautit

Näin kirjoitettuna nämä pointit näyttää jopa naurettavilta. Näinhän se pitäisikin mennä. Mutta kun ei mene. Jos elämä olisi niin yksinkertaista, niin kenelläkään ei olisi paino-ongelmia. Tärkeimpänä pidän kohtaa ”Rakasta itseäsi nyt, äläkä 10 kilon päästä.” Kun rakastaa ja arvostaa itseään, on noita muita kohtia huomattavasti helpompi toteuttaa. Eli aloitetaanko siitä? 🙂

Parasta viikon alkua just sulle!

-Noora

Linkit juttuihin:

http://www.hs.fi/elama/a1438135086928

http://www.kauneusjaterveys.fi/treeni-ravinto/painonhallinta/lopeta-laihdutus-ja-laihdu

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Yksi vastaus artikkeliin “Tiukkaa itsekuria vai oman kehon kuuntelua?”

  1. […] Itsellä on liikaakin kokemusta dieeteistä. Tiedän kaloreista kaiken. Tieto lisää tuskaa ja jossain vaiheessa tuli analysoitua kaikki, mitä söin. Nykyään opettelen syömään rennosti, ilman suunnitelmia, kalorien laskemista, ilman kelloa. Nykyään en myöskään kiellä itseltäni mitään, mutta silti olen syönyt vähemmän herkkuja kuin koskaan. Ja aamupalaa ei saa skipata. Pitkän paaston jälkeen keho huutaa aamulla ruokaa. Minulla ei ainakaan päivä käynnisty jos en saa aamupalaa ja kahvia. Itse aloitin tänään aamuni kourallisella mustikoita, maustamattomalla jogurtilla ja myslillä, kahvia unohtamatta. Nälkä pysyy loitolla pitkään ja mikä tärkeintä, maistuu hyvälle! Käy lukemassa lisää rennosta painonhallinnasta täältä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta