Miksi painonhallinta on niin pirun vaikeaa?

Nyt alkaa dieetti! Joillakin se alkaa joka maanantai. Sitten on niitä, jotka ovat kausittain laihiksella. Ennen joulua, varsinkin joulun jälkeen ja sit hei kesäkuntoon! Jos pitää olla koko elämä laihdutuskuurilla, niin voisi vetää johtopäätöksen, että ei mene painonpudotus ihan maaliin. Tai paino putoaa kyllä, mutta jossain on vikaa jos parin kuukauden päästä edessä on sama urakka. Mitä se painonhallinta sitten oikein on? Yksinkertaisimmillaan painonhallinta on sitä, kun paino pysyy samana vuodesta toiseen ilman ponnistelua. Jostain syystä laihdutus on meille piece of cake, mutta painonhallinta on asia, mitä ei ymmärretä.

Ruokavalion tulisi olla sama huolimatta siitä, ollaanko painonpudotus -vaiheessa vai ollaanko siirrytty jo painonhallinta -vaiheeseen. Toki, ruoka- ja liikuntamäärät ovat erilaisia eri vaiheissa, jotta se paino saadaan putoamaan. Jos olet dieetillä karsinut kaikki hiilihydraatit ja painon pudottamisen jälkeen lisäät ne takaisin ruokavalioosi, niin voi olla, että olet kohta takaisin lähtöruudussa.

Alla viisi kohtaa, missä menee pieleen jos mietitään pysyvää painonhallintaa.

 

1.Liian suuret  muutokset

Liian radikaalit muutokset voivat toimia alussa, mutta jos mietitään loppuelämää, voisin väittää, etteivät ne toimi. Pienet muutokset alussa totuttavat sinut pikkuhiljaa kohti terveempiä elämäntapoja. Esimerkkinä henkilö, joka ei syö kasviksia ja aterioina toimivat pelkät eines -ruoat. Ensimmäisellä viikolla voisi haastaa henkilön lisäämään jokaiselle aterialle jotain kasvista. Eli eineksiä ei vedetä heti pois, vaan ruokavalioon lisätään kasvikset. Joka viikko lisätään, poistetaan tai vaihdetaan jotakin ruokavaliosta. Muutokset tapahtuvat huomaamatta. Sitäpaitsi eivät kaikki kaupan einekset ole helvetistä. Mieluummin itse syön ”äitien tekemän” makaronilaatikon ja rasiallisen minitomaatteja, kuin olen kokonaan syömättä. Koska jos jälkimmäinen  toteutuu, niin kotona peto on irti. 🙂

 

2. Kielletään kaikki

 

Jos päätät, että et kuukauteen syö grammaakaan herkkuja, niin arvaatkos mitä sinun tekee eniten mieli. Laihduttamisessa meillä taitaa olla ”kaikki tai ei mitään” -asenne. Tosi hyvä jos pystyt olemaan kuukauden syömättä karkkia, mutta voipi olla, että kuukauden jälkeen vedät sokeria niin paljon, ettei tuossa kuukauden ”tipattomassa” ollut mitään järkeä. Kokeile sellaista, ettet kiellä itseltäsi mitään. Päätä millainen on ruokavaliosi runko, mutta sano itsellesi, että saat syödä herkkuja vaikka joka päivä. Patukka päivässä pitää mielen virkeänä. TRY IT! Voi olla, ettei sinun tee mieli herkkuja ollenkaan ja ne patukat jääkin kaupan hyllylle.

 

3. Epärealistinen liikuntasuunnitelma

 

Oletetaan, että ihminen ei ole liikkunut ollenkaan viimeisen vuoden aikana. Dieetin alettua, hänen tulisi liikkua joka päivä. Neljästi viikossa kuntosalille (ja siellä vedetään aina täysiä!), jonka lisäksi hänen tulisi käydä kolmesti viikossa lenkillä, joista yhdet on porrasjuoksutreenit. Oletetaan, että tällä tyypillä on työpaikka, parisuhde ja lapsia,  ehkä myös ystäviä. Alkuinnostuksen ja järkyttävien lihaskipujen jälkeen, alkaa treenimäärä vähentyä. Mitä se tekee hänen itsetunnolleen? Koutsi on sanonut, että näin minun tulisi kuntoilla, mutta en pysty, olen huono. Miksi edes yritän, joten lopetan koko touhun sikseen. Nyt lapset lähdettiin Mäkkäriin!

 

4. Projekti vie liikaa aikaa ja ajatuksia

 

Jos treenejä on liikaa, ruuan tekeminen tai sen suunnitteleminen vie liian ison siivun arjestasi, ei tekeminen ole mielekästä kauaa. Mielestäni iso miinus on, jos äiti tai isä joutuvat tekemään itselleen eri ruuat kuin muulle perheelle.
Voi myös olla, että elämäntapamuutoksesta tulee itselle pakkomielle ja se valtaa ajatukset kokonaan. Mitä voin syödä seuraavaksi? Onko tässä ateriassa nyt tarpeeksi proteiinia? Treenaanko nyt tarpeeksi kovalla intensiteetillä?
On enemmän kuin ok innostua, mutta suosittelen pitämään homman rentona ja miettimään asioita pidemmälläkin tähtäimellä kuin vain muutaman viikon dieettinä. Olisi mahtavaa jos elämäntapaprojektia ei tarvitsisi jossain vaiheessa edes miettiä, vaan se olisi luonnollinen osa elämää ja arkea.

 

5. Mikä on seuraava hitti?

 

Pointtina olisi löytää itselle sopiva ruokavalio ja itselle oikea tapa liikkua. Ei kannata jättää hiilareita vain sen vuoksi, kun naapuri kertoi laihtuneensa sillä. Jos kuntosali ei nappaa , niin älä mene sinne. Kaikki liikunta on hyvästä. Liikunnasta pitää tulla hyvä olo eikä se saa viedä kaikkea vapaa-aikaa (ellet itse sitten niin halua.) Kuuntele kroppaasi. Älä jätä jotakin ruoka-aineita pois vain siksi, että niistä luki lehdessä. Hittidieettejä tulee ja menee, mutta mikä on se sinun juttusi, joka kestää läpi elämän?

 

omg
Vaaka näyttää hurjia lukemia!
einain
Nyt alkoi muuten dieetti.
Uusin hittidieetti. Laihdu syömällä pelkkää porkkanaa!

 

 

Tekisi kyllä mieli muutakin kuin porkkanoita. NÄLKÄ. Mitäs seuraavaksi syötäisiin?

 

chli2
Mmmm.. Chilipähkinöitä. Ei kyllä kuulu dieettiin.

 

Mutta ehkä yksi…

Itsellä on liikaakin kokemusta dieeteistä. Tiedän kaloreista kaiken. Tieto lisää tuskaa ja jossain vaiheessa tuli analysoitua kaikki, mitä söin. Nykyään opettelen syömään rennosti, ilman suunnitelmia, kalorien laskemista, ilman kelloa. Nykyään en myöskään kiellä itseltäni mitään, mutta silti olen syönyt vähemmän herkkuja kuin koskaan. Ja aamupalaa ei saa skipata. Pitkän paaston jälkeen keho huutaa aamulla ruokaa. Minulla ei ainakaan päivä käynnisty jos en saa aamupalaa ja kahvia. Itse aloitin tänään aamuni kourallisella mustikoita, maustamattomalla jogurtilla ja myslillä, kahvia unohtamatta. Nälkä pysyy loitolla pitkään ja mikä tärkeintä, maistuu hyvälle! Käy lukemassa lisää rennosta painonhallinnasta täältä.

Aamupala on päivän tärkein ateria.

Mitä vinkkejä sinulla on painonhallintaan?

Mitä parhainta tiistaita!

-Noora

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta