Joskus täytyy mennä kauas nähdäkseen lähelle

Jos aikaa ja rahaa olisi rajattomasti, kävisin matkoilla jatkuvasti. Tarvitsen aika ajoin etäisyyttä. Ja tämä etäisyys tarkoittaa sitä, että täytyy lähteä matkalle. Joskus täytyy mennä kauas nähdäkseen lähelle. Reissussa saa uusia kokemuksia, siellä inspiroituu. Edes matkakohteella ei ole juurikaan väliä, kunhan lähtee.

plane
Etäisyys tekee hyvää. Kohteena Varsova.

Itse en vietä tarkkaan aikataulutettuja ja viimeiseen asti viilattuja reissuja, vaan yleensä mennään ilman suunnitelmia sinne mitä mieleen juolahtaa. En vietä todellakaan mitään fitnesslomia, vaan minun lomalla pääasiassa on ruoka. Onneksi matkaseuralainen on juuri samanlainen. Inhoaa tarkkaa suunnitelmallisuutta ja rakastaa ruokaa.

Poikaystäväni täytti vuosia maanantaina ja olin aikaisemmin pyytänyt, että hän ottaisi viikon lomaa ja varautuisi yllätykseen. Vasta lähtöportilla kerroin, minne olimme matkalla. Varsova valikoitui matkakohteeksi lyhyiden lentojen ja edullisuutensa vuoksi. En käy juurikaan syömässä ulkona Suomessa. Edes kahviloissa. Täällä hintataso on järkyttävä ja mielestäni parillakympillä tulisi saada kunnon ateria hyvistä raaka-aineista. Syön sitten mieluummin lomilla ulkomailla, mistä saa edullisemmin sekä ruoat että viinit. Olen ehkä pihtari, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa 100 euroa ravintola illalliseen. Voisin tehdä oman postauksen Varsovan ruokatarjonnasta.

Matkalla olimme ilman tarkkoja suunnitelmia, joten mieheni heitti, että olisipa siistiä lähteä käymään Auschwitzissa, kun Puolassa nyt ollaan. No ei muuta, kun tuumasta toimeen ja selvitimme missä paikka sijaitsee ja seuraavaksi auton vuokraukseen. Tärkein kriteeri on tietenkin halpa hinta, joten Europcar valikoitui paikaksi vuokrata auto. En voi kuitenkaan suositella. 🙂

Aamulla lähdimme kurvailemaan navigaattorin turvin kohti Oświęcimin kaupunkia, jonka liepeillä tämä karmaiseva keskitysleiri sijaitsisi. Ei tainnut mennä kuin puoli tuntia, kun auton merkkivalo ilmoitteli, että öljyt pitäisi tarkastaa. Jaahas. Huoltoasemalle soittelemaan Europcarille ja sieltä vinkattiin, että auto voitaisiin hinata ja tuoda tilalle uusi. Jäimme odottelemaan, mutta saimmekin puhelun että voitaisiin myös tehdä siten, että ostaisimme itse öljyä ja lisäisimme sitä autoon. Ajateltiin hoitaa asiat itse, jotta päästiin äkkiä takaisin tien päälle. Puolassa tiet ovat huonokuntoisia ja liikenteessä on varmaan 50 % rekkoja. Tyypit ajaa todella kovaa, eikä nopeusrajoituksista juuri välitetä.

Pääsimme kuin pääsimme hengissä perille. Ilma oli todellakin tunnelmaan sopiva. Synkkää ja sumuista, jonka myötä vierailu Auschwitzissä oli karmiva. Auschwitz oli saksalaisten käyttämä keskitys- ja tuhoamisleiri toisen maailman sodan aikaan. Tuollaisista paikoista on lukenut vain kirjoista, joten sitä ei tavallaan ajattele niiden olevan totta ennen kuin itse näkee paikan omin silmin. Pysäyttävä paikka. Käsittämätön. Karmiva. En oikeastaan halua tai pysty kirjoittamaan tästä enempää. Annetaan kuvien puhua puolestaan.

train

auschwitz2

portit

gate

auschwitz4

auschwitz3

auschwitz5

Joskus tosiaan täytyy mennä kauas nähdäkseen lähelle. Hetken taas omat murheet vaikuttivat mitättömiltä.

-Noora

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.