Viekö istumatyö terveytesi?

Sanotaan, että istumatyö vie aikaiseen hautaan. Istuminen on lisääntynyt vuosien saatossa valtavasti. On liukuportaat, hissit ja autot, joilla on helpotettu meidän raskasta arkea. On miellyttävät työtuolit, joissa on hyvä istuskella tietokoneen ääressä töitä tehden koko päivä. Työpäivän päätteeksi onkin mukava laskeutua hissillä parkkihalliin, josta mennä istumaan autoon, joka on ajettu mahdollisimman lähelle.

Istumatyöstä tulee turvallinen fiilis. Eihän siinä voi tapahtua mitään vaarallista. Ei tapaturmia, ei rasitusta. Ongelman ydin on juuri siinä. Kehomme rappeutuu istumatyön ja paikallaanolon myötä. Mutta eihän minulla ole hätää, käynhän kolmesti viikossa kuntosalilla. Lämmittelyt hoituu kuntopyörällä (istuen), jonka jälkeen siirrytään tekemään lihaskuntoharjoitteita laitteisiin (jälleen istumista.) Treenin jälkeen on mukava mennä loppuillaksi töllön ääreen.

Istumisesta koituu suurempia haittoja meidän kehollemme, mitä voisi uskoa. Runsas, päivittäinen istuminen ja inaktiivisuus ovat yhteydessä sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin sekä tyypin 2 diabetekseen, masennukseen, syöpäsairauksiin ja hengityselimistön sairauksiin. Suomeksi sanottuna kuolemanriski kohoaa, mitä enemmän istut ja olet paikallasi (Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseksi.)

https://www.pexels.com/photo/working-woman-technology-computer-7374/
Kuva: Pexels.

Istumatyö ja vapaa-ajan liikkumattomuus ovat uhka kansanterveydelle. Istuminen aiheuttaa enemmän työperäisiä syöpiä kuin kivipöly, aspesti ja kemikaalit, jotka ovat näitä perinteisempiä ammattisyöpien aiheuttajia. (HS.)

Istumisessa energiankulutus menee lähelle nollaa ja se on melkein samaa luokkaa, kuin olisit levossa. Istumme isojen lihastemme päällä, jotka on alunperin luotu liikkumaan ja kannattelemaan meitä. Aineenvaihdunta häiriintyy, josta pahimmassa tapauksessa seuraa pitkässä juoksussa sairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta. Istumalla aineenvaihdunta kuolee näin rumasti sanottuna.

Jos olet aina ajatellut, että pienillä teoilla ei ole merkitystä, niin kokeile! Alkuun voi tuntua ärsyttävältä mennä portaita jos on tottunut aina ottamaan hissin. Pikkuhiljaa siitä tulee tapa. Itse olen aiemmin kuulunut tähän koulukuntaan, että jos et ehdi olemaan tuntia lenkillä, sinne on turha edes mennä. Fakta vaan on se, että jokainen askel lasketaan. Olen ollut muutamia vuosia toimistotyössä, yhdistettynä pitkiin työmatkoihin (autolla) ja runsaaseen television katsomiseen. Oli pakko muuttaa ajattelumallia. Portaita kipuan nykyään päivittäin ja valitsen portaat poikkeuksetta hissin sijasta. Myöskin kauppareissut hoituvat kävellen ja aikaa kävelyyn menee hurjat 10 minuuttia. Näistä mitättömistä pikkujutuista tulee isoja. Ehkä jopa pelastavat henkeni.

Vinkit istumatyöläisen arkeen:

  1. Tauot. Nouse ylös tuolista pari kertaa tunnissa.
  2. Taukojumppa kerran päivässä.
  3. Vaihda asentoa usein, älä jämähdä.
  4. Valitse aina portaat hissin sijaan.
  5. Jätä auto kauimmaiseen parkkiruutuun.
  6. Salilla jätä pois liikkeet, joissa liike tehdään istuen. Vapaat painot ja kehonpainoharjoittelu kunniaan!
  7. Kävele, kävele ja kävele. Jokaisesta otetusta askeleesta on hyötyä.

Aktiivista viikkoa!

<3:lla Noora

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta