Toimistotyöläisen taukojumppa

Edellisessä tekstissä paasattiin istumisen vaaroista ja nyt otetaankin härkää sarvista ja aletaan toimimaan. Luvassa taukojumppaa! Toimistotyöläiset ja miksei muutkin työmyyrät hyötyisivät päivittäisestä taukojumpasta. Seuraavassa 4 liikettä, joita voit tehdä kesken työpäivän ja otahan myös työkaverisi mukaan. Pieni jumppa saa veren kiertämään, hengästyt hieman sekä lisäät liikkuvuuttasi. Liikkeet sisältävät paljon kiertoja rangalle, koska se on usein päivän lysyssä ja aivan nukuksissa. Annetaan sille hetkeksi töitä, niin työtkin sujuvat paremmin.

Rintaranka on hyvinkin usein kankea ja jumissa juurikin toimistotyöläisillä. Kaikki varmasti tietävät, että hyvällä työergonomialla voidaan ehkäistä selän kiputiloja, mutta riittääkö se? Ja muistaako jokainen olla täydellisessä asennossa koko työpäivän ajan? Saanen epäillä. 🙂

Itse olen alkanut pitää taukojumppaa päivätyössäni ja toivon mukaan sinne löytää jokainen kollega jossain vaiheessa. Kestoltaan 5-10 minuutin jumppa voidaan suorittaa toimiston käytävällä, joten se ei vaadi sen kummempia järjestelyitä. Helppoja liikkeitä, jotta kaikentasoiset jumpparit pääsevät mukaan. Tarkoitus ei ole treenata, vaan ainoastaan saada aineenvaihdunta liikkeelle ja nousta ylös penkistä. Testatkaa!

Rinnan avaus & selän pyöristys

Seiso pienessä haara-asennossa jalat hieman koukussa. Vie kädet sivuille ja avaa rintaa. Nosta myös leukaa ylös, katse yläviistoon.  Seuraavaksi vie kädet eteen ja pyöristä selkää. Leuka rinnassa, anna selän pyöristyä ja venyä. Toista 10 kertaa.

rangan-avaus

ranka

Nyrkkeily

Asetu pieneen haara-asentoon. Lähde nyrkkeilemään eteen vuoro käsin. Voit antaa yläkropan myötäillä liikettä, mutta pyri pitämään alakroppa paikoillaan. Nyrkkeile ensin 20 kertaa eteen, sitten nyrkkeile 20 kertaa kohtisuoraan ylös.

kickass

Askellus & rangan kierto

Ota askel toisella jalalla eteen. Pidä selkä suorana ja kädet sivuilla. Kierrä rintarangasta etummaisen jalan puolelle. Älä kisko käsillä, vaan koeta saada liike rintarangasta. Pieni pito ja toista toiselle puolelle. Tee 10 kertaa / puoli.

askellus

Tuulimylly

Seiso haara-asennossa toinen käsi suorana ylhäällä, toinen vartalon vierellä. Kurkota ylhäällä olevalla kädella kohti vastakkaista jalkaa. Samaan aikaan vie alhaalla ollut käsi kohti kattoa ja vie katse ylhäällä olevan käden suuntaan. Palaa alkuasentoon ja vaihda puolta. Toistot 10 kertaa.

tuulisalku

tuulis2
Yksi lemppari liikkeistä. Takaosasto venyy ja ranka saa kiertoa.

nooramonday

Virkeää viikon alkua!

-Noora

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta