Tavoitteena hyvä olo?

Voiko tavoitteena olla muutakin kuin se iänikuinen miinus 5 kiloa. Jos lähestyisikin asiaa toisesta näkökulmasta. Voiko ”hyvä olo” olla tavoite, vaikkei sitä pystykään numeraalisesti mittaamaan? Mitä pirua edes tarkoittaa hyvä olo? Itse olen todella väsynyt tiukkaan kuriin ja joustamattomuuteen. Kyse ei ole siitä, ettenkö pystyisi vetämään tiukkaa linjaa. Kyse on siitä, etten halua. Myöskään kaikkeen siihen kuriin, makrojen ja mikrojen laskemiseen käytetty aika ei tuota minulle niin suurta hyötyä, että katsoisin sen kannattavaksi toiminnaksi. Esimerkkinä, käytin vuosiani sitten rahaani erääsen nettivalmennukseen, jossa piti punnita kaikki ruuat grammalleen ja treenata neljästi viikossa salilla + aamuaerobiset. Setti kesti kymmenen viikkoa ja paino putosi 2 kiloa. Tämän ”kuurin” jälkeen tätä kevyttä oloa kesti varmaan kuukausi ja vaaka näytti + 4 kg. Kiitos. 🙂

Uskon siihen, että pitkällä tähtäimellä kun tekee parempia valintoja ja harrastaa säännöllisesti liikuntaa ja nimenomaan ilon kautta, tulee tuloksia. Liikunnan kuuluisi tuottaa tekijälleen iloa ja onnistumisen tunteita. Harva painonpudotuksen aloittava kuitenkaan kokee iloa, aloittaessaan puolen vuoden liikkumattomuuden jälkeen päivittäiset HIIT -treenit . Samalla jätetään kaikki hiilarit pois, koska joku joskus niin laihtui ja kehui, että onpa pirun hyvä fiilis. Mietit samalla kun teet tuhannetta burpeeta, että sinussa on jotain vikaa, koska se ilo ja hyvä olo ei vain tule sinun luoksesi. Toki joskus suosittelen epämukavuusalueelle menemistä, mutta jos joka ikinen kuntoilukerta on liian iso ponnistus ja aiheuttaa lähinnä ahdistusta, niin on syytä hiljentää tai vaihtaa lajia. Käveleminen on liikuntaa. Uiminen on liikuntaa. Sulkapallon pelaaminen on liikuntaa.Tee sitä mistä nautit. Se on ainoa keino saada liikunnasta elämän mittainen kaveri.

Maailma on täynnä liikuntalajeja, joten aivan varmasti sieltä löytyy jokaiselle laji, joka tuo kalorien kulutuksen lisäksi myös hyvää fiilistä.

Olen hetkisen verran käynyt itsekin harrastelemassa liikuntaa Movement Centerissä ja täytyy sanoa, että oma käsitykseni treenaamisesta muuttui siellä. Ei tulisi mieleenkään, että menisin tänä päivänä yksin treenaamaan. Kuulostaa ehkä typerältä, koska olenhan personal trainer. Suunnittelen ohjelmia työkseni ja motivoin ihmisiä liikkumaan. Vapaa-ajalla takki on ns. tyhjä, joten haluan, että joku koutsaa minua. Tällä hetkellä omana tavoitteena on oppia seisomaan käsillä, tekemään kaikenlaisia temppuja renkailla ja vetää kymmenen leukaa. Paljon kivempia tavoitteita, kuin laihduttaminen. Toki jos näitä temppuja opetellessa karisee muutama kilo, niin ei haittaa. Mutta se ei ole pääasia!

Onko sinulla tavoitteita, jotka eivät liity kiloihin?

Minilomalla aurinkoisessa Barcelonassa

Pitkästä aikaa ehdin myös kirjoittelemaan. Parisen viikkoa sitten käväisin minilomalla rakkaan ystävän luona Barcelonassa. Entinen työkaverini Krisse on muuttanut hetki sitten tuonne aurinkoiseen Barcelonaan. Ai että tuo aurinko ja valo tuli tarpeeseen. Vietin reissussa kolme kokonaista päivää, ja tuntui että sai vain pintaraapaisun kaupungista. Onneksi sinne pääsee takaisin ja uutta reissua onkin luvassa keväällä.

Aurinko helli lomalaista joka päivä. Tuli ihan kevät fiilis. Tähän lomaan kuului treeniä ja maittavaa ruokaa sopivassa suhteessa. 🙂 Käytiin testailemassa parit vege-mestat. Ystäväni on kasvissyöjä, joten oli kiva, ettei tarvinnut tapella ruokapaikoista. Itse en tosin ole 100% kasvissyöjä, mutta enemmän ja enemmän kallistun sinne puolelle.

Ihana valo, ihana Barcelona <3
Aalto yllätti matkailijan. Saappaat saattoivat hörpätä hieman merivettä. Kesä kuivaa. 🙂

Eräänä aamuna lähdimme Krissen kanssa kiipeämään bunkkereille. Eli jyrkkää nousua noin 20 minuuttia, jonka jälkeen meille aukeni huippunäkymät. Ylhäältä näki koko kaupungin. Suosittelen! Käytiin Krissen kanssa tuolla korkeuksissa kuvaamassa treenivideota, joka pian myös nähtävissä.

Jos mesta kiinnostaa, niin lukaise täältä lisää: Bunkers del Carmel. 

Parasta antia reissussa seuran lisäksi oli ruoka. Ylipäätään se , että syö ulkona on minulle luksusta, koska kotisuomessa sitä ei juuri tule tehtyä. Kävimme muun muassa sushi buffetissa, jossa sushia oli joka lähtöön. Oli lisäksi myös kiinalaista sekä jälkkäriä. Ehkä tässä kohtaa määrä korvasi laadun, mutta sushi oli kyllä maukasta ja kelpasi bunkkereille kiipeämisen jälkeen loistavasti. Ravintolassa oli myös kasoittain mereneläviä, vihanneksia sekä lihaa, joita pystyi kasaamaan lautaselleen ja antamaan kokille grillattavaksi. Superhyvää!

Flax&Kale -niminen kasvisruokaravintola on kokeilemisen arvoinen paikka. Sieltä saa tilattua hieman erilaiset hampurilaisateriat. 🙂 Jos halajat terveellistä, mutta maukasta kasvisruokaa, niin kokeile tätä. Annokset pienehköjä, joten suosittelen myös alkuruuan ottamista.

Last but not least. Kävin kokeilemassa Beach Fit Barcelonan järjestämiä treenejä rannalla. Treenit starttasivat maanantaina klo 7. Luvassa oli juoksua hiekalla, burpeita, hyppyjä, punnerruksia, pariharjoituksia sekä vielä lisää juoksua. 🙂 Todella raskas setti, mutta ai että miten mukavaa. Oli muutenkin siistin näköistä tulla aamuvarhaisella hiljaiselle rannalle. Treenin edetessä näki samalla, kun aurinko nousi. Aika loistava päivän aloitus.

Kaiken kaikkiaan loma tuli tarpeeseen. Aina ei tarvitse monen viikon lomaa, jotta voi lähteä reissuun. Suosittelen myös parin päivän minilomia. Ei koko kaupunkia tarvitse nähdä kerralla.

Pelkästään se, että pääsee omista, tutuista kuvioista hetkeksi pois auttaa. Stressi ja huolet jää kotiin.

Ulkomailla on aikaa vain istuskella ja katsella elämänmenoa. On aikaa haahuilla kaupungilla. On aikaa istua ravintoloissa, kahviloissa, puistoissa. Kumpa saamaa kiireettömyyttä osaisi harjoittaa myös täällä kotona.

Rentoa sunnuntaita ihmiset!

Noora