MIKSI HANKKIA PERSONAL TRAINER?

Kysymykseen miksi hankkia personal trainer on varmaan niin monta vastausta, kuin on personal traineriakin. Samaten asiakkailla on hyvin erilaisia syitä, miksi päätyy personal trainerin juttusille. Joku haluaa elämänsä kireimpään kuntoon – tähtää jopa kisalavoille. Sitten on ihmisiä, jotka tarvitsevat tsemppiä ja tehoja treeniinsä. Osa tahtoo ylipainostaan eroon. Todella moni tarvitsee sen alkusysäyksen takaisin liikunnan pariin ja hieman suunnitteluapua. Arki on nykyään niin kiireistä, että suuri joukko ihmisiä tarvitsee vain työkaluja arjenhallintaan. Miten juuri minä pystyn liikkumaan ja tekemään parempia valintoja ruokapöydässä?

Personal trainerin palkkaaminen ei ole noloa. Et ole yhtään sen huonompi kansalainen jos pyydät ulkopuolista apua. Ammattilaiset palkkaavat itselleen myös valmentajia. Itse ainakin koen saavani hirmuisesti inspiraatiota, kun pääsen fiksumpien oppiin. Yksin tekemällä saa olla aikamoinen sissi, että saa puskettua itsensä kerta toisensa jälkeen epämukavuusalueelle.

Miksi hankkia personal trainer?

Miksi hankkia personal trainer?

Personal trainerin palkkaaminen on paras sijoitus omaan hyvinvointiisi. Usein sitä on vuosikaudet luullut tekevänsä oikeita asioita, mutta kehitys junnaa paikoillaan. Voi olla, että olet yrittänyt kaikki mahdolliset dieetit, mitä markkinoilla on, mutta aina lihot takaisin. Pahimmillaan korkojen kera. Personal trainer osaa suunnitella juuri SINULLE maltilliset ohjeet painonpudottamiseen tai lihasmassan hankintaan. Hyvä personal trainer haluaa, että teet elämäntapamuutoksen, et suorita pikadieettiä. Traineri voi olla hyvä valinta myös silloin, jos kuntosalimaailma ei ole tuttu  ja haluat oppia oikeat tekniikat. On muuten paljon helpompi opetella ensimmäisellä kerralla liikkeet oikein kuin, että yrittää 10 vuoden päästä opetella pois vääristä tekniikoista. 🙂 Jos tuntuu, ettet saa treenistä tehoja irti, niin suosittelen myös kokeilemaan personal traineria. Itse en tiennyt miltä tuntuu treenata kovaa, ennen kuin palkkasin oman pt:n. Aina ei tarvitse treenata täysiä, mutta epämukavuusalueella vierailu aika ajoin varmistaa kehityksen.

Miksi hankkia personal trainer?

Millainen on hyvä personal trainer?

Hyvä personal trainer on ammattilainen. Omasta mielestäni hyvän valmentajan tulee kouluttautua jatkuvasti ja olla tiedon janoinen. Hyvä personal trainer osaa myös tunnistaa missä on hyvä ja missä asioissa on vielä opittavaa. Osaamisensa rajat on myös tunnistettava. PT:n ei tarvitse olla psykologi eikä lääkäri- ellei sitten edellä mainittuja papereita oikeasti löydy. 🙂 Tiedostan, että usein ylipainon syy löytyy pään sisältä. Siltikään en voi alkaa mennä liian syvälle psyykeasioihin. Niihin on omat ammattilaisensa.

Kouluttautuminen ja ammattitaito on ehdoton edellytys turvalliseen valmentamiseen. Maisterinpaperit eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyseessä on asiakaspalveluammatti. Sinun tulee olla helpostilähestyttävä, jotta luottamus valmentajan sekä asiakkaan välille voi syntyä. Toisaalta tulee olla ”kovis” , jotta personal trainerilla pysyy auktoriteetti. Osa ihmisistä tykkää rehellisestä huutamisesta, toiset haluaa hellempää otetta. Hyvän personal trainerin tulee osata kuunnella. Valmentajan täytyy osata rakentaa kullekin asiakkaalle omanlaisensa treeni- ja ruokaohjelmat. Jokaisella asiakkaalla on oma tarinansa ja arjen haasteensa. Tämä työ on ongelmanratkaisua, liikkumisen ilosanoman levittämistä sekä ihmisten motivoimista. Tässä työssä on pakko olla kiinnostunut ihmisistä, koska muutoin tämä työ on hemmetin raskasta.

Miksi hankkia personal trainer?

Aiheesta myös blogikirjoituksessa: Mitä on personal training?

KUNTOON KOTITREENILLÄ -katso video!

Voiko päästä kuntoon kotitreenillä? Ja siis pelkästään jumppaamalla kotona? Kyllä voi. Sinun tarvitsee vain aloittaa. Kotitreeni on mahtava tapa säästää aikaa ja siinä saa hien irti hetkessä! Pelkästään kehonpainoharjoittelulla on mahdollista päästä kuntoon, mutta jos haluat hifistellä, hankkimalla muutaman setin kotiisi, saat jo enemmän tehoja irti. Ei ole tarvetta hankkia laitteita tai hirveästi tilaa vaativaa crosstraineria. 🙂 Pitkän tauon jälkeen kynnys salille lähtemisestä voi olla liian suuri. Treenissä voi päästä helpommin alkuun tekemällä treenit omassa rauhassa, kotona. Kotona treenaamisessa on myös muita etuja. Ei tarvitse jonottaa laitteisiin tai pyöriä ympäri kuntosalia etsien välineitä. Saat enemmän tehoja irti ja aikaa menee vähemmän. Kuntosalilla pelkkään haahuiluun palaa aikaa, kun etsit käsipainoja tai jonottelet kyykkypaikalle. Itse tykkään pitää kotitreenit suhteellisen lyhyinä ja intensiivisinä.

kuntoon kotitreenillä

Kuntoon kotitreenillä – miten?

Kotitreeni on simppelein ja edullisin tapa päästä kuntoon. Hien saa pintaan jopa ilman välineitä, mutta jo muutamalla välineellä saa vaihtelevuutta pelkkään kehonpainotreeniin. Tehokasta, hauskaa ja nopeaa! Netti on täynnä pullollaan vinkkejä kotona treenaamiseen. Kotona treenaamisen hyvä puoli on myös se, ettet ole riippuvainen kuntosalin aikatauluista. Voit jumpata silloin, kun sinulle se parhaiten sopii. Aloita kotitreenit merkkaamalla kalenteriisi kaksi kotijumppaa viikossa. Kohta huomaatkin, miten kätevää se on ja voit lisätä treenikertojen määrää.

Itse valmennan asiakkaita paljon myös heidän kotonaan. Myös punttitreeniin sisällytän kehonpainolla tehtäviä liikkeitä, jotta treenaaminen ei rajoitu pelkästään välineisiin ja ihminen huomaa, ettei tikissä pysyminen ole välineistä kiinni. 🙂 Jos olet vannoutunut kuntosalipirkko, anna kotitreenille mahdollisuus. Saatat yllättyä tehosta! Videolla näet mallia, miten hyödyntää kotia treenissä.

kuntoon kotitreenillä

Hapottava kotitreeni

Tein teille yksinkertaisen, mutta tehokkaan kotijumpan, johon tarvitset välineiksi kahvakuulan tai käsipainon sekä vastuskuminauhan. Liikkeet suoritetaan putkeen, jonka jälkeen pidetään 1-2 minuutin palautus ja homma jatkuu. Eli kierroksia omantunnon- ja kunnon mukaan voit tehdä 3-5. Syke nousee ja lihakset pääsevät kunnolla duuniin. Voit tehdä esimerkiksi jokaista liikettä 15 toistoa tai 30 sekuntia työtä ja vaihto seuraavaan liikkeeseen. TESTAA!

6 LIIKKEEN SHAPEUP -KOTITREENI

  • Kyykky kumpparilla + pakarapotku taakse
  • Punnerrus
  • Hauiskääntö + pystypunnerrus + ojentajapunnerrus
  • Kyykkyhypyt
  • Keinunta vatsallaan
  • Nilkkakosketus

Tehokkaita treenejä! 🙂

-Noora

valokuvat: Marianne Sendenali 

Kuvauspaikka:  JM Syke.

 

 

ENERGISEMPI ARKI -syömällä!

Miten saada energisempi arki kiireestä huolimatta? Kiire on mitä parhain (teko)syy syödä huonosti. Useimmiten homma menee niin, että iltaan saakka ollaan syömättä ja illalla korjataan syntynyttä energiavajetta ihan huolella. Joidenkin mielestä ”aamupala on päivän tärkein ateria” on pelkkä klisee, mutta itse liputan terveellisen aamiaisen puolesta. Ei ole parempaa tapaa startata aamu, kuin ravitseva smoothie ja kahvi. Ilman niitä olen kuin varjo itsestäni. Eilen näiden komponenttien puuttuminen aamustani sai aikaan sen, että koko sunnuntai meni sumussa ja hieman huonolla tuulella. Innoissani olin tekemässä perinteistä aamusmoothietani, kunnes kun upotin käteni pakastimeen, sieltä tuli vastaan tulva. Jääkaappi oli yön aikana päättänyt lopettaa yhteistyön meidän perheen kanssa. Kaikki kaapissa ollut ruoka oli sulanut taikka lämmennyt syömäkelvottomaksi. Siitähän se riemu repesi. Voi luoja, miten ärsytti. Mutta tästäkin selvittiin hengissä. Tosin nyt elämme ilman jääkaappia. 🙂

Energisempi arki

KIIRE – mikä ihana tekosyy syödä huonosti

Onko sinulla aina niin kiire, ettet vain ehdi syömään aamupalaa? Lounaaksi hotkaiset proteiinipatukan kiirehtiessäsi palaveriin ja työpäivän päätteeksi nälkä on jo niin kova, ettei sen sammuttamiseen meinaa löytyä keinoja. Kaikillahan meillä on yhtä kiire. Mihin sinä asetat oman hyvinvointisi omalla arvoasteikollasi? Kaiken voi tehdä ennakkoon. Eräälle asiakkaalleni kerroin vinkkejä siihen, miten ruokia voi valmistella ennakkoon, jotta esimerkiksi aamiaisen voi napata helposti jääkaapista kainaloon ja syödä vasta työpaikalla.

Valmisruoka on parempi vaihtoehto, kuin ei ruokaa ollenkaan

Usein ihmiset saattavat ajatella, etteivät kiireessä viitsi syödä mitään, koska menee ”turhaa” aikaa. En usko, että kenelläkään on oikeasti niin kiire, etteikö ehtisi syödä. Edes jotain. Oma vinkkini on syödä edes joku valmisateria, kuin ei ateriaa ollenkaan. Usein pelätään valmisruokia aivan turhaan. En nyt suosittele siirtymään täysin teollisten ruokavalmisteiden varaan, mutta ei niihin kukaan kuole! On olemassa hyviä vaihtoehtoja jos ehtii hieman kaupassa katselmaan eineshyllyjä. Ja niitä voi tuunata! Valmissalaatti on mainio vaihtoehto. Tai perus makaronilaatikko, jonka kylkeen vaikka miniluumutomaattirasia. Aina ei tarvitse tehdä täydellisiä valintoja. Kunhan pidetään energiatasot tasaisena pitkin päivää, niin ei tule ylilyöntejä sitten iltasella.

Energisempi arki

Energisempi arki – joka päivä

Ruokailutottumusten muutokset vievät aikaa. Niitä on kuitenkin täysin mahdollista muuttaa. Syömisessä pätee 80/20 -sääntö eli riittää, kunhan 80% syömästäsi ruoasta on ravitsevaa ja terveellistä, loput 20 prosenttia voivat periaatteessa olla mitä vain. Terveellisiin elämäntapoihin saa kuulua myös karkit, sipsit ja jäätelö. 🙂 Merkittävintä on, koostuuko ruokavaliosi 20 vai 80 prosenttia niistä.

Jos olet tottunut vuosikaudet syömään kahdesti päivässä, ensimmäinen korjattava asia olisi ruokarytmi. Tällaisen ihmisen arkeen olisi saatava mahtumaan kahden ruokailukerran sijasta 4-6 ateriaa per päivä. Kun säännöllinen syöminen on saatu kohdilleen, alkaisin satsaamaan siihen, MITÄ syödään. Ruoka on ihmisen polttoaine. Sitä me tarvitsemme, jotta koneisto pysyy käynnissä. Ruoka on kuitenkin paljon muutakin kuin vain energiaa ja kaloreita. Se tuo ihmisiä yhteen. Ruoka tuo nautintoa. Yhteiset ruokailuhetket on mitä parhaimpia keskusteluhetkiä. Nautiskella voi myös, vaikka olisi laihdutuskuurilla. Ei tarvitse lukittautua neljän seinän sisälle syömään itsevalmistettuja ruokia, vaan rohkaisenkin myös painonpudottajia syömään ulkona. Sielläkin on mahdollista valita. Tänä päivänä on onneksi saatavilla terveellistä, mutta myös maistuvaa ruokaa valmistavia ravintoloita ja kahviloita.

Alla oleva setti on maisteltu Citypie -nimisessä kahvilassa. Huippuhyvää ja terveellistä aamiaista sekä lounasta tarjolla lähellä Kaisaniemen metroasemaa Helsingissä. All day breakfast -konsepti toimii loistavasti. Oma aamiaiseni koostui quinoa salaatista, fetapiirakasta, tuorepuurosta kera hedelmien sekä mini-browniesta. Ja kahvia sai tietty kaataa kitusiinsa niin paljon kuin mahtui.

Energisempi arki citypie

Energisempi arki saavutetaan syömällä säännöllisesti monipuolista ja terveellistä ruokaa. Siihen saa myös kuulua herkut – kohtuudella.

Energistä viikon alkua! <3

Noora