Laihdutus -Kuinka tehdä se järkevästi?

Laihdutus ja painonhallinta, onko se vaikeaa? Onko tullut kokeiltua yhtä sun toista menetelmää, mutta silti olet taas siinä pisteessä, että laihdutus -urakka on edessä. Laihdutus on itseasiassa se helpoin osio. Ihan varmasti jokainen saa painon putoamaan dieetillä ja suht helpostikin. Mitäs sitten, kun pitäisi opetella täysin uusi elämäntapa?

Vähemmän on enemmän

Aloitatko aina tiukan dieetin, jossa lista kielletyistä ruuista on järkyttävän suuri? Metsään menee jo heti siinä. Ymmärrän, että tulokset halutaan heti tai vähintään mahdollisimman nopeasti. Se vain ei ole kovin kestävä tapa. Eikö olisi ihanaa pudottaa painoa enää sen viimeisen kerran? Muutoksia kannattaa tehdä vain sen verran, kun on pakollista. Oma suositukseni on, ettei koko elämää muuteta kerralla, vaan muutetaan asiat, jotka ovat välttämättömiä. Myöskään kaloreita ei vedetä liian alas, vaan tiputetaan niitä alkuun maltillisesti. Laihdutuksen edetessä, voidaan sitten käyttää valttikortteja ja kiristellä tahtia. Ja täytyy muistaa, että pienempi painoiset kuluttavat vähemmän energiaa, joten sitä mukaan kun paino putoaa, tulisi myös energiansaannin pienentyä. Keho on fiksu koneisto ja se sopeutuu muuttuviin tilanteisiin, joten jossain vaiheessa ne keinot, joilla aloitit laihduttamisen, eivät välttämättä toimi enää kuukauden päästä.

laihdutus

laihdutus

Laihdutus pelkkää matikkaa?

Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Jos kaikki menisi niinkuin strömsössä, laihtuisimme puoli kiloa viikossa, kun kiristämme ruokavaliostamme 500 kilokaloria per päivä. Vaikeampi homma onkin sitten lähteä selvittämään, mikä on juuri sinun päivittäinen energiantarpeesi, josta sitten lähdetään nipistämään se 500 kaloria. On toki olemassa laskureita, jolla saa osviittaa siitä, mikä on kenenkin energiantarve. Kunpa meidän kaikkien keho toimisikin samalla tavalla, niin kaikki olisi helpompaa. Ehdotankin, että jätät kalorien laskemiset omaan arvoonsa. Niillä ei saa kuin stressikäyrän nousemaan.

Liian nopea tahti vie lihakset

Jos kituutat kauan liian pienellä kalorivajeella, voit toki laihtua, mutta laihdutetut kilot tuskin ovat pelkkää rasvaa. Liian vähäinen ravinto saattaa viedä kehon tilaan, jossa se yrittää pitää kynsin ja hampain kiinni rasvavarastoista ja ne pudotetut kilot ovatkin lihasta. Hitaampi tahti on useimmiten pidemmän päälle parempi, koska tarkoituksena on jaksaa ylläpitää terveellisiä elämäntapoja myös laihdutus urakan jälkeen. Lihaksikkaampi kroppa myös kuluttaa enemmän energiaa ja näyttää paremmalta. Pelkkää vaakaa ei siis kannata tuijotella! Maltillinen kalorivaje, runsansproteiininen ruokavalio sekä lihaskuntoharjoittelu auttavat säästämään lihaksia myös dieetin aikana.

laihdutus

Järkevä laihdutus -kestävämmät tulokset

Yhteenvetona voisin sanoa, että laihdutus ei ole pelkkää matikkaa. Se on paljon muutakin kuin vähäenerginen ruokavalio ja liikunta. Ei voi väheksyä riittävää unta ja lepoa. Ei voi myöskään väheksyä psyykkistä puolta. Painonpudotuksesta kannattaa tehdä iloinen projekti, jossa ei tule kiirehtiä. Riittävällä terveellisellä ravinnolla pysyy järki päässä eikä herkkuhimo vaivaa. Kun syö tarpeeksi, jaksaa myös urheilla. Treenillä ja proteiinipitoisella, monipuolisella ruokavaliolla paino tippuu rasvasta ja säästät lihaksia. Vaa’alla ei kannata juosta jatkuvasti, mittanauha on parempi kaveri.

Malttia painonhallintaan! 🙂

 

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta