ENERGISEMPI ARKI -syömällä!

Miten saada energisempi arki kiireestä huolimatta? Kiire on mitä parhain (teko)syy syödä huonosti. Useimmiten homma menee niin, että iltaan saakka ollaan syömättä ja illalla korjataan syntynyttä energiavajetta ihan huolella. Joidenkin mielestä ”aamupala on päivän tärkein ateria” on pelkkä klisee, mutta itse liputan terveellisen aamiaisen puolesta. Ei ole parempaa tapaa startata aamu, kuin ravitseva smoothie ja kahvi. Ilman niitä olen kuin varjo itsestäni. Eilen näiden komponenttien puuttuminen aamustani sai aikaan sen, että koko sunnuntai meni sumussa ja hieman huonolla tuulella. Innoissani olin tekemässä perinteistä aamusmoothietani, kunnes kun upotin käteni pakastimeen, sieltä tuli vastaan tulva. Jääkaappi oli yön aikana päättänyt lopettaa yhteistyön meidän perheen kanssa. Kaikki kaapissa ollut ruoka oli sulanut taikka lämmennyt syömäkelvottomaksi. Siitähän se riemu repesi. Voi luoja, miten ärsytti. Mutta tästäkin selvittiin hengissä. Tosin nyt elämme ilman jääkaappia. 🙂

Energisempi arki

KIIRE – mikä ihana tekosyy syödä huonosti

Onko sinulla aina niin kiire, ettet vain ehdi syömään aamupalaa? Lounaaksi hotkaiset proteiinipatukan kiirehtiessäsi palaveriin ja työpäivän päätteeksi nälkä on jo niin kova, ettei sen sammuttamiseen meinaa löytyä keinoja. Kaikillahan meillä on yhtä kiire. Mihin sinä asetat oman hyvinvointisi omalla arvoasteikollasi? Kaiken voi tehdä ennakkoon. Eräälle asiakkaalleni kerroin vinkkejä siihen, miten ruokia voi valmistella ennakkoon, jotta esimerkiksi aamiaisen voi napata helposti jääkaapista kainaloon ja syödä vasta työpaikalla.

Valmisruoka on parempi vaihtoehto, kuin ei ruokaa ollenkaan

Usein ihmiset saattavat ajatella, etteivät kiireessä viitsi syödä mitään, koska menee ”turhaa” aikaa. En usko, että kenelläkään on oikeasti niin kiire, etteikö ehtisi syödä. Edes jotain. Oma vinkkini on syödä edes joku valmisateria, kuin ei ateriaa ollenkaan. Usein pelätään valmisruokia aivan turhaan. En nyt suosittele siirtymään täysin teollisten ruokavalmisteiden varaan, mutta ei niihin kukaan kuole! On olemassa hyviä vaihtoehtoja jos ehtii hieman kaupassa katselmaan eineshyllyjä. Ja niitä voi tuunata! Valmissalaatti on mainio vaihtoehto. Tai perus makaronilaatikko, jonka kylkeen vaikka miniluumutomaattirasia. Aina ei tarvitse tehdä täydellisiä valintoja. Kunhan pidetään energiatasot tasaisena pitkin päivää, niin ei tule ylilyöntejä sitten iltasella.

Energisempi arki

Energisempi arki – joka päivä

Ruokailutottumusten muutokset vievät aikaa. Niitä on kuitenkin täysin mahdollista muuttaa. Syömisessä pätee 80/20 -sääntö eli riittää, kunhan 80% syömästäsi ruoasta on ravitsevaa ja terveellistä, loput 20 prosenttia voivat periaatteessa olla mitä vain. Terveellisiin elämäntapoihin saa kuulua myös karkit, sipsit ja jäätelö. 🙂 Merkittävintä on, koostuuko ruokavaliosi 20 vai 80 prosenttia niistä.

Jos olet tottunut vuosikaudet syömään kahdesti päivässä, ensimmäinen korjattava asia olisi ruokarytmi. Tällaisen ihmisen arkeen olisi saatava mahtumaan kahden ruokailukerran sijasta 4-6 ateriaa per päivä. Kun säännöllinen syöminen on saatu kohdilleen, alkaisin satsaamaan siihen, MITÄ syödään. Ruoka on ihmisen polttoaine. Sitä me tarvitsemme, jotta koneisto pysyy käynnissä. Ruoka on kuitenkin paljon muutakin kuin vain energiaa ja kaloreita. Se tuo ihmisiä yhteen. Ruoka tuo nautintoa. Yhteiset ruokailuhetket on mitä parhaimpia keskusteluhetkiä. Nautiskella voi myös, vaikka olisi laihdutuskuurilla. Ei tarvitse lukittautua neljän seinän sisälle syömään itsevalmistettuja ruokia, vaan rohkaisenkin myös painonpudottajia syömään ulkona. Sielläkin on mahdollista valita. Tänä päivänä on onneksi saatavilla terveellistä, mutta myös maistuvaa ruokaa valmistavia ravintoloita ja kahviloita.

Alla oleva setti on maisteltu Citypie -nimisessä kahvilassa. Huippuhyvää ja terveellistä aamiaista sekä lounasta tarjolla lähellä Kaisaniemen metroasemaa Helsingissä. All day breakfast -konsepti toimii loistavasti. Oma aamiaiseni koostui quinoa salaatista, fetapiirakasta, tuorepuurosta kera hedelmien sekä mini-browniesta. Ja kahvia sai tietty kaataa kitusiinsa niin paljon kuin mahtui.

Energisempi arki citypie

Energisempi arki saavutetaan syömällä säännöllisesti monipuolista ja terveellistä ruokaa. Siihen saa myös kuulua herkut – kohtuudella.

Energistä viikon alkua! <3

Noora

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta