JUOKSUN ALOITTAMINEN- Personal trainer lenkille mukaan!

Personal trainer lenkille mukaan ? Oletko aina luullut, että PT:n kanssa voi treenata vain kuntosalilla? Monelle on varmasti lenkkeily tuttua puuhaa, mutta jos juokseminen kiinnostaa, saattaa siihen tarvita hieman apuja alkuun. Itse teen personal trainerina pelkästään tällä hetkellä kotikäyntejä. Käytännössä menen asiakkaan luokse, vedetään treenit joko asiakkaan omalla kotisalilla tai olohuoneessa. On myös asiakkaita, joiden kanssa käydään vain lenkillä. Useiden kanssa tehdään kaikkea tätä. 🙂 Jos haaveilet esimerkiksi 10 kilometrin juoksusta, mutta aloitus on tyssännyt aina johonkin, niin lukaisepa tämä.

Olen juossut kerran elämässäni puolimaratonin. Se oli kamalaa. Olin aloittanut juoksun treenaamisen ihan nollista ja kyllä se alkukankeuden jälkeen alkoikin luistaa. Tein vain sen virheen, että juoksin ainoastaan tasavauhtisia lenkkejä. Eli jos tahdot päästä juoksukuntoon siten, että se on jollain tavalla mielekästä ja nousujohteista, niin kannattaa käyttää suunnitteluun tovi.

personal trainer lenkille mukaan

Starttaat liian kovaa

Tämä kohta on varmaankin monella joskus juoksuharrastuksen aloittaneelle tuttu juttu. Lähdet liian kovilla tavoitteilla juoksemaan liian lujaa. Ehkä mielessäsi olet miettinyt, että lähdenpä tuossa kylmiltään vetämään puolen tunnin juoksulenkin. Helppo nakki. Liian kovan startin jälkeen hyydyt jo ensimmäisen minuutin jälkeen ja päätät, ettei tämä ole lajisi. Itsekin olen aloittanut juoksuharrastuksen liian monta kertaa. Luulin kauan, ettei juokseminen ole mun juttu, mutta kun viimein maltoin antaa keholle aikaa tottua juoksemiseen, alkoi lenkille lähteminen innostaa. Nykyään juokseminen on parhaimmillaan terapiaa.

Personal trainer lenkille mukaan – turvallinen alku juoksuharrastukselle

Saatat pohtia, miten aloittaa juoksuharrastus. Voi olla, että olet aloittanut useamman kerran, mutta nyt tahtoisit osallistua esimerkiksi puolimaratonille. Personal trainer auttaa sinut alkuun. Itsellä on tapana noutaa asiakas ihan kotiovelta asti, joten kaikki on hoidettu. 🙂 PT:n palkkaaminen voi tulla kyseeseen myös jos sinulla on kipuja ja kolotuksia, jotka tulevat eteen juostessa. Useimmiten syynä on liian lujaa, liian aikaisin. Juokseminen on nivelille rankkaa, koska joka askeleella jalan niveliin kohdistuu painovoiman suunnassa kolme kertaa kehon painoa vastaava kuorma (UKK Instituutti.) Ruokavalio on myös suuressa roolissa jaksamisen ja kehityksen kannalta. Liian vähäisellä ruualla et takuulla jaksa juosta. Hiilihydraatit on juoksijan kaveri! Liikkuvuusharjoittelu sekä oikeanlainen oheisharjoittelu vähentävät riskiä saada vammoja. Hyvää juoksutekniikkaa unohtamatta. Jos edellämainitut asiat mietityttää, ota personal trainer lenkille mukaan, niin pääset alkuun turvallisesti.

personal trainer lenkille mukaan

Aikataulutus ja monipuolisuus pitää mielenkiinnon

Jotta juoksukunto kehittyy ja mielenkiinto pysyy yllä, tarvitset muutakin kuin tasavauhtisia pitkiä lenkkejä. Liikuntakalenterissa olisi hyvä olla tilaa liikkuvuus- ja lihaskuntoharjoittelulle. Sieltä tulisi löytyä myös intervalleja. Aina ei voi vetää kovaa, joten kehonhuoltoviikot kannattaa ottaa kuvioihin jos treenejä on paljon. Kehon tulee saada myös palautua. Jos aina vedät kovaa ja korkealta, saattaa kuntosi pitkässä juoksussa jopa huonontua.

Personal trainerin avulla saat treeneihin monipuolisuutta sekä aikataulun, milloin tehdä mitäkin. Joskus on hyvä ulkoistaa suunnittelut ammattilaiselle, niin pystyy itse keskittymään tekemiseen. Tässäkin haluaisin muistuttaa, että maltti mukaan, niin saat mahdollisesti juoksemisesta mukavan harrastuksen. Juokseminen on parhaillaan sitä, että saa pitkän päivän päätteeksi laittaa lenkkitossut jalkaan ja lähteä tuulettumaan. Lenkin jälkeen on ihan mahtava fiilis – aivan eri kuin sisätiloissa suoritetun salitreenin jälkeen. Saat raitista ilmaa sekä annat mielen rauhoittua. Juokseminen on yksi edullisimmista ja helpoimmista harrastuksista. Lenkkarit jalkaan ja ulos – olet jo treeneissä!

personal trainer lenkille mukaan

Lopuksi vielä inspiraatiota videon muodossa. Jos pelkkä lenkkeily käy tylsäksi, kokeile porrastreeniä! Saat aivan erilailla sykkeet kohoamaan, kuin tasaisilla lenkeillä.

Käy tykkäämässä ShapeUpin facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

Mukavaa viikkoa!

-Noora

Kuvat: Marianne Sendenali

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta