NOORAN TREENISSÄ: Luulot pois kuntotestillä!

Blogin puikkoihin on hetkeksi tarttunut Nooran treenattava Emma! Sain mahdollisuuden dokumentoida treenini edistymistä tällä Shape Up:in ”Nooran treenissä” blogissa! Noora teki mulle kotitreeniohjelmat ja käy myös säännöllisin väliajoin piiskaamassa meikäläistä ruotuun 😉

kuntotestillä

Kaikkien kuntoilijoiden treenipuristus alkaa yleensä aina nöyryytyksellä, eli toisin sanottuna kuntotestillä. Kuntotestissä puheet muuttuvat teoiksi ja selittelyt eivät auta supliikeintakaan kuntoilijaa. PT:n kanssa tehdyssä alkuhaastattelussa voi kertoa loputtoman määrän (harhaisia) ajatuksia omasta kunnostaan, mutta kun sekuntikello ja punnerruspenkki lyödään eteen, siinä eivät enää kovat puheet ja kauniit ajatukset auta. IT SHOW TIME BEIBI!

Itse kuitenkin olen aina jollain ihmeen keinolla onnistunut saamaan kuntotesteistä melko hyviäkin tuloksia, vaikka en testin tekohetkellä olisikaan ollut aivan jäätävässä tikissä. Onnistumiset ovat varmaan pitkälti johtuneet tahdonvoimasta, sekä siitä että kuntotesti ei yleensä ole suorituksena kovin pitkä ja hetkellisesti on helppo antaa kaikkensa. Rutistuksen jälkeen on ollut helppo siirtyä kotiin tekemään kuolemaa. Saman ajattelin toimivan nyt: hyviä tuloksia tuutataan vaikka väkisin!

NÄYTÖN PAIKKA

Koska osa treeneistäni tapahtuu ulkona, niin myös kuntotestini toteutettiin. ”Ulkosalini” sijaitsee lähellä kotiani ja sinne on helppo tallustaa koiralenkin päätteeksi.

Koska Noora on oli tulossa jumpauttamaan minua vasta viikon päästä, sain luvan suorittaa testin kaverini kanssa. Hän siis otti aikaa ja kirjasi tulokset ylös (kaveri innostui myös itse tekemään testin ja sai tietenkin prkl paremmat tulokset kuin minä). Aikaa otettiin yhteensä neljästä eri liikkeestä:

  • 25 Punnerrusta
  • 50 Kyykkyä
  • 10 Burbeeta
  • Juoksu 800 m

Myös 25 kehonpainosoutua olisi kuulunut testiin, mutta ulkosalini puitteet olivat siihen vähän huonot. Punnerrukset sujuivat niin kuin oletinkin, eli melko heikosti. 25 miestenpunnerruksen ähellykseen kuului 55 sekuntia. Myös kyykkyyjen olisin ajatellut sujuvan paremmin, sillä olen aikaisemmin ollut aikamoinen kyykkyvirtuoosi: eli 50 kyykkyä taipui 55 sekunnissa. Burpeiden kohdalla alkoi jo kuntotestaaja hyytyä ja kymmeneen toistoon kului yhteensä 42 sekuntia. Juoksun kohdalla ajattelin puolimaratontaustani takia onnistuvan parhaiten, mutta 800 m juoksuun paloi aikaa 3 min 16 sekuntia. Rehellisesti sanottuna olin hieman pettynyt tuloksiin, miten tästä oikeasti noustaan ylös kesään mennessä?

TOSSUA TOISEN ETEEN

Pienen ruoskinnan jälkeen päätin kuitenkin armahtaa itseni: kehittymässähän täällä ollaan. Uusi kuntotesti tehdään projektin loppuvaiheessa ja itse ajattelin tehdä testauksen vielä treenijakson puolessa välissä. Eli seuraavien testien aikana ainakaan pakkanen ei hidastele suoritustani. Ens viikolla päästäänkin siis kunnolla käyntiin tämän kuntoiluprojektin kanssa, kun itse big boss  personal trainer Noora saapuu tänne treenauttamaan meikäläistä. Aiomme käydä käytännössä läpi hänen tekemäänsä treeniohjelmaa ja sen liikkeittä. Täytyy myöntää että olen samaan aikaan aika kauhuissani, että innoissani. Mutta kuitenkin enemmän innoissani.

Reippaita reenejä kanssakuntoilijat!

-Emma

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta