NOORAN TREENISSÄ: KOTITREENIN PLUSSAT JA MIINUKSET

Kotona treenaaminen tuntuu olevan kasvava trendi. Kun aiemmin jengi suuntasi salille fitness-boomin buustaamana, niin nykyään tavoitellaan yksinkertaisempaa ja käytännöllisempää kuntoilua – ja samaan myllytykseen olen lähtenyt minäkin. Ja kun vuoden vaihteessa vaihdoin työpaikkaa kauemmas kuntosalistani, irtisanoin myös salijäsenyyteni ja aloin treenata kotosalla Nooran ohjeita noudattaen.

Parissa kuukaudessa olen huomannut, että oma kroppa on tarvittaessa kyllä aikamoinen kone, eikä lisäpainoja tai muita varusteita välttämättä edes tarvita. Kotona treenaamisessa on siis hyvät puolensa, mutta kaikessa on luonnollisesti myös haasteensa. Listasin havaintojani matkan varrelta kotitreenien plussista että miinuksista. Samaistutteko?

kotitreenin plussat ja miinukset

1. TREENIPAIKKANA KOTI VRS SALI

Kotona treenatessa pääsee hyvin pitkälle jos on sopivasti liikkumatilaa, hyvä treenialusta ja tietenkin oma keho painona. Matka treenikohteeseen on aina lyhyt jos ei asu valtavassa kartanossa, mutta toisaalta muut perheenjäsenet tai lemmikit saattavat häiritä treeniä jos ei ole aikautaluttanut treenihetkiään riittävän hyvin.

Verrattuna saliin, kotona haastavampaa on se, että keskittyminen saattaa herpaantua ympäröivistä ärsykkeistä. Kuntosali on luonnollisempi olomuotonsa takia ympäristö kuntoilun toteuttamiseen, mutta toisaalta salitreenikeikka kokonaisuudessaan kestää pidempään, jo kaikki jonottamiset, paikalle paikalle pääsemiset ja lähtemiset mukaan lukien.

2. RAHAT SÄÄSTYY VAI SÄÄSTYYKÖ?

Kotona ”salijäsenyydestä” ei luonnollisesti tarvitse maksaa mitään, mutta joitain hankintoja voi joutua tekemään. Toiset hifistelevät miellään ja rahaa uppoa kaikenlaisiin vempaimiin. Toisaalta itseensä sijoittaminen on aina hyvä investointi, joten en pidä sitä ollenkaan pahana, jos laittaa hiukan rahaa joko kotisaliin, personal traineriin tai maksaa jäsenyysestä jonnekin. Yleensä ihmiset sitoutuvat paremmin jos heillä on rahaa pelissä.

Mutta siltikin, jos ei koskaan eksy maksamalleen salille niin se raha menee vain ja ainoastaan hukkaan.

3. VAIHTELEVUUTTA VAI EI?

Joillain ihmisllä on ajatus että oman kehonpainolla tehtävä treeni olisi tylsää eikä yhtä tehokasta kuin kuntosaliharjoittelu ja mielipiteitä toki saa olla yhtä useita kuin ihmisiäkin. Itse olen huomannut, että kotona treenaus on ollut hemmetin tehokasta, mutta sekin on lähinnä oikeiden ohjeiden ansioita. Vaikkei voi vemputtaa laitteissa niin kuin salilla, on olemassa kuitenkin aina kyykyt, punnerrukset, lankut ja niin edelleen. Uskon silti, että joidenkin on helpompi treenata salilla, koska kotona treenaaminen tarvitsee aina ripauksen luovuutta ja toisen ripauksen motivaatiota.

Uskon silti että loppujenlopuksi ajanpuute on se syy, joka ajaa meidät kauemmas terveellisimmistä elämäntavoista ja miksi vaivautua 20 minuutin treenin takia kuntosalille, kun voi tehdä yhtä tehokkaan treenin kotona?

-Emma

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta