MITEN UNI JA STRESSI VAIKUTTAA PAINONHALLINTAAN?

Suutarin lapselta puuttuu kengät. Tässä on mun uusi alku. Pyrin raportoimaan viikottain edistymistäni Alku-valmennuksen parissa. Alku on tehokas nettivalmennus painonhallintaan ja hyvinvointiin. Se sisältää kattavat opit ravitsemukseen sekä ruokavalioon, reseptejä ja myös motivaatio- ja muutostehtäviä. Alku -ruuat on gluteenittomia ja maidottomia. Edellä mainittujen tuotteiden poisjättäminen vähän jännittää, mutta pistetään kokeiluun.

LOMALLA LADATTIIN AKKUJA – HERKUTELTIIN JA NUKUTTIIN HÄVETTÄVÄN PALJON

Pitkästä aikaa Alku-kuulumisia. Lomaviikkoni Espanjassa noudatti hyvin päinvastaista kaavaa, kuin kotona. Tosin mitään övereitä ei tullut vedettyä, mutta kyllähän sitä herkkua jos toistakin tuli nautittua. Mutta eipä tuo kauheasti minua haittaa. Vuoteen viikkoja kyllä mahtuu jolloin voi syödä terveellisesti. Samaten riittää päiviä, jopa viikkoja jolloin vetää hieman löysemmin. Maailma ei siihen kaadu. Pakko kuitenkin sanoa, että on ollut ihana palata kotiin syömään näitä perusruokia: munakkaita, kaurapuuroa, smoothieita. Rutiineissa on ihmisen hyvä olla. 🙂

Toisaalta loma teki hyvää. Reissussa sain nukuttua hävettävän paljon. Pitkät yöunet sekä siihen päälle vielä päikkäreitä. Stressi jäi kotiin ja some ei häirinnyt elämää jatkuvasti, koska välillä oltiin Wi-Fin ulottumattomissa. 😉 Oli mahtavaa olla vaan ja tehdä päivät mitä lystäsi tai olla tekemättä. Lapsen kanssa reissatessa ei voi myöskään buukata päiviä täyteen, koska ei pieni mies olisi jaksanut juosta kilometrikaupalla museoissa, ostareilla sun muissa. Rentoa meininkiä.

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

MITEN UNI JA STRESSI VAIKUTTAA PAINONHALLINTAAN?

Alku -valmennus on muutakin kuin ruokaohjeistuksia. Joka viikko tulee aihepiirejä, joita tulisi itse kunkin pohdiskella. Tällä viikolla aiheena uni ja stressi ja niiden vaikutus painonhallintaan. Mielenkiintoinen aihe ja varmasti monen kompastuskivi. Monesti sitä ajattelisi, että paino tulee kyllä alas, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Valitettavasti asia ei välttämättä ole niin yksinkertaista. Liian vähäinen uni ja stressi vaikuttaa meihin monella tavalla. Väsynyt ja stressaantunut ihminen valitsee helpommin epäterveellisiä ruokia. Tämä johtuu siitä, että liian vähäinen uni ja stressi vaikuttavat monien syömisen säätelyyn osallistuvien hormonien pitoisuuksiin. Väsyneenä sitten sitä tulee ruokakaupasta hankittua helpommin herkkuja ja muuta ”lohturuokaa” (Alku-valmennus.)

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Alku -materiaalissa on huippuhyviä pointteja, jotka toimivat itsellekin muistutuksena. Ensinnäkin usein elämäntapamuutoksia siirretään sillä verukkeella, että nyt on niin stressaava elämänvaihe, ettei jaksa, ei ehdi. Näkökulman muutos voisi olla tässä paikallaan. Ehkä ne huonot tai stressaavat ajat olisi kivuttomampi sietää jos eläisi terveellisemmin. Oma hyvinvointi tulisi olla ykkösenä, jotta pärjää tilanteissa kuin tilanteissa. Tässä tietenkin tulisi olla stressaamatta syömisistä ja liikkumisista (Alku-valmennus.)

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

SINÄ OLET TÄRKEIN!

Itsellä on valitettavasti kokemusta siitä, kun kaikki muu menee oman hyvinvoinnin edelle. Pitkässä matkassa seinä tulee vastaan ja sitten on aloitettava hyvinvoinnin rakentaminen ihan nollasta. Ei ole siis missään nimessä itsekästä panostaa omaan hyvinvointiinsa. Kukaan ei ole eikä kenenkään tarvitse olla superihminen. Minä opin sen viime keväänä kantapään kautta ja edelleen keräillään palasia, jotta voisin sanoa olevani oma itseni. Romahduksissa sitä oppii oman rajallisuutensa. On pakko hyväksyä se fakta, että ihminen tarvitsee unta. Et ole laiska jos nukut kahdeksan tunnin yöunet. On pakko hyväksyä se, ettei ihminen voi tehdä kovin monta asiaa samaan aikaan. Ainakaan kovin hyvin. Oma mielipiteeni on, että multitaskaus on perseestä.

Miten uni ja stressi vaikuttaa painonhallintaan?

Hauskaa viikon alkua!

-Noora

Alku-valmennuksen löydät täältä.

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta