MITÄ TEHDÄ KUN PAINO EI ENÄÄ PUTOA?

paino ei enää putoa

Painon pudottaminen alkuun on palkitsevaa, koska projektin alussa pudotus on ripeää. Varsinkin jos on paljon, mitä pudottaa. Mitä vähemmän tiputettavaa on, sen vaikeammaksi homma menee.

Dieetin alussa iso osa kiloista on nestettä, mutta kyllä ne rasvavarastotkin antavat helpommin periksi, mitä enemmän pudotettavia kiloja on. Kannattaa jo alussa varautua henkisesti siihen, ettei se paino tule alas lineaarisesti. Vaikka laskennallisesti olisit kuinka tarkasti miettinyt, mitä syöt, minkä verran ja että painon tulisi tulla tietty määrä alas viikossa, ei elämä valitettavasti niin mene. Olisi helppoa jos painon pudottaminen olisi pelkkää matikkaa.

Joskus painoa lähtee suuremmin ja joskus (varsinkin jos olet ollut laihiksella pitkään) saattaa pudotus pysähtyä kokonaan. Vaikka painonpudotus tyssäisi hetkeksi, ei se välttämättä tarkoita, etteikö mitään tapahtuisi. Tämän vuoksi olisi hyvä seurata projektia muullakin tavalla, kuin tuijotella pelkkää vaakalukemaa. Kehonkoostumusmittaukset, mittanauha sekä peili kertovat myös omaa tarinaansa.

paino ei enää putoa

MIKÄ IHMEEN SÄÄSTÖLIEKKI?

Isokokoisen keho luopuu helpommin rasvavarastoista, joten painonpudotus on ripeämpää. Mitä lähemmäs normaalipainoa mennään, kroppa alkaa taistelemaan vastaan. Laihdutuksen aikana perusaineenvaihdunta hidastuu aina. Sille ei yksinkertaisesti voi mitään. Hidastuminen on suurempaa, mitä suurempi on energiavaje. Voisi ajatella, että keho alkaa himmailemaan ja säästelemään energiaa, mitä suurempi on kalorivaje. Jos olet hyvin niukkakalorisella ruokavaliolla, laittaa kroppa myös enemmän vastaan. Ei kehomme tiedä, että olemme dieetillä, se luulee että on nälänhätä. 🙂 Tämän vuoksi kroppa laittaa säästöliekin päälle. Sen vuoksi kannattaa pitää kalorivaje suhteellisen maltillisena. Syömällä terveellisesti, mutta riittävästi laihdut.

APUA! PAINO EI ENÄÄ PUTOA!

Keinot, mitkä toimivat projektin alussa, eivät välttämättä toimi loppuun saakka. Vaikka itse inhoan kalorien laskemista, on kylmä fakta, että syötyjen kalorien määrää on tiputettava jossain vaiheessa painonpudotusta. Tämä siitä syystä, että laihdutuksen aikana paino (toivottavasti) tippuu, joten myös perusaineenvaihdunta pienenee. Pienempi keho, tarvitsee vähemmän ravintoa. Kevyempänä myös liikunta kuluttaa vähemmän energiaa, koska liikuttelet pienempää kuormaa. Koko projektia ei siis voida vetää samoilla ohjeilla läpi. Vaikka joutuisit energiamäärää tiputtamaan jossain vaiheessa painonpudotusta, ei se tarkoita että alat kituuttamaan. Määrällisesti ruokaa voi syödä yhtä paljon, mutta pientä fiksausta voi tehdä aterioiden suunnittelussa.

paino ei enää putoa

PAINON JUMITTAESSA MITÄ KANNATTAA TARKISTAA?

Jos paino ei enää putoa, kannattaa katse suunnata ensimmäisenä ruokapäiväkirjaan, josko syy löytyisi sieltä. Liian vähäinen syöminen pysäyttää aineenvaihdunnan ja keho pitää kynsin hampain kiinni hupenevista rasvoista. Jos viimeisiä kiloja viedään, ei niiden pudottaminen ole kovin helppoa. Joudut ehkä hieman viilamaan ruokavaliotasi ja olemaan tarkempi. Usein kuitenkin tehdään se virhe, että kun paino ei enää putoa, nipistetään ruokavaliosta liian rankasti. Vaikka pelkällä liikunnalla laihduttaminen on lähes mahdotonta, voi  kovatehoisten treenien maltillinen lisääminen olla paikallaan.

Stressi on sellainen paholainen, joka voi myös pysäyttää aineenvaihdunnan. Jos elämässä on liikaa asioita meneillään, stressaat ruokavaliostasi ja vedät siihen päälle kovatehoisia treenejä, voi olla että kroppa menee sekaisin. Liikunta parhaimmillaan lievittää stressiä, mutta pahimmillaan se lisää stressikuormitusta.

Kova liikuntasuoritus hetkellisesti lisää stressiä. Oleellista on liikuntasuorituksesta palautuminen. Jos kehosi on jatkuvassa stressitilassa, lisää kova treeni vain enemmän vettä myllyyn. Saattaa olla, että olet jo valmiiksi stressaantunut ennen painonpudotuksen aloitusta. Elämäntapamuutos on aina positiivinen asia, mutta jos aloitat siitäkin stressaamisen, kääntyy homma sinua vastaan. Varsinkin pitkä painonpudotusproggis voi olla väsyttävää ja välillä voi ottaa hieman lungimmin. Heitä vaaka hetkeksi kaappiin ja ota hetkeksi lomaa, keho ja mieli kiittää.

Painonpudotus ei saisi vallata koko elämää. Elämäntapamuutosta tehtäessä, ota sille aikaa. Tiukasta dieetistä ei ole mitään iloa, vaikka laihtuisitkin nopeasti halutut kilot pois. Omasta mielestäni onnistuminen mitataan siinä, kuinka kauan ne tulokset kestävät! Ja toivehan olisi, että läpi elämän. 🙂

Mukavaa viikonloppua!

Noora

P.s Suosittu treenihaaste 7 AM Workout tulee taas! Tällä kertaa jumpataan ulkona! Homma starttaa viikon päästä, joten stay tuned! Haasteen alettua, lataan joka aamu (ma-pe) uuden videon, jossa tehdään yhtä liikettä yksi minuutti. Parasta olisi suorittaa treeni ennen arkipuuhiin siirtymistä, niin saat mahtavan startin päivään. Tykkäämällä mun facebook-sivuista olet mukana. 🙂 

Instagramista löytyy myös inspistä, joten laita seurantaan @shapeuphelsinki

 

paino ei enää putoa paino ei enää putoa

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta