KESÄ ILMAN KUNTOSALIA – EI ONGELMAA

kesä ilman kuntosalia

Kesälomat ovat monella jo menossa tai vähintään pian alkamassa. Miten käy treenien? Iso osa suomalaisista viettää kesää reissussa ja ne onnekkaat keillä mökki on, viettää lomaansa maalla. Jos on tottunut käymään kuntosalilla, saattaa treenit jäädä loman ajaksi kokonaan jos salia ei ole käytettävissä.

KESÄ ILMAN KUNTOSALIA – EI ONGELMAA

Kesä ilman kuntosalia voi aiheuttaa monelle päänvaivaa. Lomalla kannattaa keskittyä lepoon, eikä ottaa stressiä kuntoilusta. Toisaalta, loma on parhainta aikaa antaa mahdollisuus myös kuntoilulle. Ja myös erilaiselle sellaiselle. Varsinkin jos yleensä jumppailet salilla, voi kesällä keskittyä kehonpainotreeneihin ja  mikä parasta – treenata ulkona. Jos pelkkä kehonpainotreeni ei nappaa, on onneksi pieneenkin tilaan meneviä välineitä. Esittelen alla omat suosikkini.

kesä ilman kuntosalia

kesä ilman kuntosalia

KAHVAKUULA ON YKSI MONIPUOLISIMMISTA VÄLINEISTÄ

Jaksan aina hehkuttaa kahvakuulaa. Se on lemppari kuntoiluvälineeni. Menee helposti auton takakontissa ja sillä saa treenattua niin voimaa kuin kestävyyttäkin. Hiekkakentällä voi myös harrastaa kuulanheittoa tai työntöä 🙂 Kahvakuula ihastuttaa monipuolisuudellaan ja sillä voi tehdä niin lämmittelyn kuin treeninkin. Jos mahdollista varustaudu kahdella eri kokoisella kuulalla. Toinen kevyempi ja toinen selkeästi raskaampi, jolla voit jumpata alakropan lihakset läpi.

KUMINAUHOILLA VASTUSTA

On olemassa erilaisia kuminauhoja. Isompia ja pienempiä, mutta kaikki mahtuvat kokonsa puolesta vaikkapa käsilaukkuun. Itsellä on käytössä miniversiot, jotka voi pujottaa jalkojen ympärille. Niillä saa tehostettua esimerkiksi kehonpainokyykkyjä. Pakarajumpan saa myös hoideltua kuminauhoilla, joista oma suosikkini on nelinkontin tehtävät lonkan loitonnukset ja ojennukset.

kesä ilman kuntosalia

KEHONPAINOHARJOITTELU SOPII NIIN ALOITTELIJOILLE KUIN KONKAREILLE

Pelkällä kehonpainolla saa jumpattua tehokkaasti koko vartalon läpi. Variaatioita on hurja määrä. Joten jos perus punnerrus on liian helppo, löytyy siitäkin vaikeampia versioita. Laita vaikka jalat korokkeelle, tee hyppypunnerrus tai oletko kokeillut spiderman-punnerrusta. 🙂

Oma lempparini on mäkivedot ja loikkatreenit, joilla saa jalat hapoille hyvin nopeasti. Ne muokkaavat alakroppaa tehokkaasti ja lisäävät räjähtävyyttä.

Itse olen monen kuntosalivuoden jälkeen innostunut kehonpainoharjoittelusta, eikä minua peruspunttikselle meinaa saada enää ollenkaan.

TRX-NAUHAT MENEVÄT PIENEEN TILAAN

TRX-nauhoilla saa treenattua helposti koko kropan läpi. Tehokkaita liikkeitä on rajattomasti. Nauhat menevät pieneen tilaan, eivätkä paina paljoa. Ne saa kiinnitettyä vaikkapa puuhun tai oveen. TRX-nauhat sopivat niin aloittelijoille kuin pitkään treenanneille, koska vastusta voi säädellä helposti asentoa vaihtamalla. Jos TRX ei ole tuttu, kurkkaa lisää täältä.

kesä ilman kuntosalia

Ihanaa päivää jengi! <3

Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

 

 

JUHANNUS – RENTOUTUMISTA MAASEUDULLA

JUHANNUS

Mitenkä on juhannusjuhlista selvitty? Monella alkaa kesälomat juhannuksesta, mutta itsellä arki alkoi tänään normi meiningillä kolmen päivän vapaiden jälkeen. Teki kyllä vapaat hyvää. Perjantai meni kaupungissa rennosti. Käytiin pojan kanssa korkkaamassa Allas Sea Pool, joka on melkein meidän naapurissa. Altailla käynti ei ehkä ollut maailman rentouttavin kokemus, koska siellä oli juhannusaattona ilmainen sisäänpääsy ja porukkaa oli liikkeellä. Kävimme kuitenkin pulahtamassa pikaisesti ja sitten äkkiä kotiin. Kokemus on varmaan mukavempi jos suuntaa vesipetoilemaan aikaisin aamusta joku arkipäivä. Muutoin altailla näytti olevan monipuoliset puitteet pitkänkin päivän viettämiseen. Toiseen kertaan pidemmän kaavan mukaan. 🙂

Päivä jatkui kotitekoisten burgereiden teolla ja lähdimme ystävän kanssa Tervasaareen ulkoilemaan. Ilma ei ollut kovin lämmin, mutta ihan siedettävä, koska olin varautunut kaikkein pahimpaan. Toppatakkia ei sentään tarvinnut.

Loppuilta meni rennosti lastenelokuvan parissa. Lapsen mentyä nukkumaan tuli vielä rakas ystävä viettämään hetkeksi kanssani iltaa. Ihanaa välillä vain olla ja tehdä sitä mitä mieleen juolahtaa. Kaikki ei tarvitse olla niin suunniteltua. Go with the flow.

JUHANNUS

JUHANNUS

JUHANNUS

JUHANNUS

MAALAISELÄMÄÄ PUNKAHARJULLA

Lauantaiaamuna aikaisin pakkasimme kimpsut ja kampsut autoon pojan kanssa ja lähdimme huristelemaan kohti Punkaharjua. Olin googlettelun ansiosta löytänyt Hepokatti -nimisen B&B-paikan Punkaharjulta. Ajomatkaa oli nelisen tuntia, mutta oli ajamisen väärti. Aivan ihanan rauhallinen ja tunnelmallinen paikka. Yövyimme aitassa, jossa oli kaksi sänkyä ja yöpöytä, ei muuta. Aitassa oli myös yhteinen tila, josta löytyi jääkaappi omien eväiden säilytystä varten. Yhteiset vessat ja suihkut löytyivät päärakennuksesta. Hintaa yölle aittamajoituksesta tuli 66 euroa ja tämä sisälsi aamupalan.

Saunavuoro varattiin myös, koska kaupungissa meillä ei ole omaa saunaa, niin pakkohan sitä oli päästä löylyihin. Kyseessä oli tietenkin vanhan ajan puulämmitteinen sauna. Ai että. 🙂 Kun itsellä tai lähipiiristä ei löydy mökkiä, jossa näitä kesän vapaita kykenisi viettämään, oli superia löytää tällainen paikka, jossa sai hetken rauhoittua.

Ruoka Hepokatissa oli yksinkertaista, mutta taivaallista. Harmi, etten kuvaillut ruokia sen kummemmin, mutta instan puolella jakelin huolella kaikki syömäni ruuat. Heti tultuamme nappasimme smoothiet ja vohvelit, jotta jaksoimme päivälliseen asti. Päivälliseksi olikin tarjolla kinkkukiusausta ja kahta erilaista salaattia. Voi pojat, että maistui. 🙂 Ja jälkkäriksi korvapuustia ja kahvia. Ruoka oli niin simppeliä, mutta niin hyvää ja niistä maistui että ne on tehty alusta asti itse. Korvapuustia en ole syönyt aikoihin, mutta tuon reissun aikana taisi mennä kolme. Paikasta tuli jotenkin mummola ja kesä mieleen. Tuonne on pakko palata. <3 Miljöön ja ruuan lisäksi ihanaa oli kiireetön tunnelma, joka tuolla vallitsi vei mennessään. Kiire jäi Helsinkiin.

JUHANNUSJUHANNUS  JUHANNUS

VÄLILLÄ ON HYVÄ HENGÄHTÄÄ

On jännä, miten stressitasot laskivat samantien, kun pääsimme Punkaharjulle. Maalla oli ihanan rauhallista ja maatilan eläimiä oli mukava rapsutella. Lapsi viihtyi myös ja ystävystyi helposti muihin tiluksilla majaileviin lapsiin, joten sain itsekin omaa aikaa. Oli täydellistä elää hetki ilman aikatauluja paikassa, jossa pääsi helposti pelaamaan pihapelejä, nauttimaan kotiruuasta, eläimistä ja keskittyä ihan vain olemiseen. Kalenterin ja koneen jätin tarkoituksella kotiin. Nyt rentoutunein mielin kohti uutta viikkoa.

 

JUHANNUSJUHANNUS

JUHANNUS

JUHANNUS

Ihanaa viikkoa!

Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

 

 

JUHANNUS-JUMPPA (sisältää treenivideon)

juhannus-jumppa

Se olisi juhannus, keskikesän juhla. Onko porukka jo mökillä? On monta tapaa viettää juhannusta. Osa on mökillä, osa festareilla ja osa viettää kaupunkijuhannusta. Jussina saa ja pitää ottaa lepiä, mutta pieni liikunta tekee hyvää. Suunnittelin teille pikaisen juhannus-jumpan, joka onnistuu vaikkapa siellä mökillä, koska välineitä et tarvitse.

Juhannuksena kannattaa ottaa myös rennosti ja nautiskella hyvästä ruuasta ja aikatauluttomuudesta. Minulla tulee olemaan puoliksi city-juhannus, mutta huomenna painellaan pojan kanssa päiväksi maalle. Välillä hyvä päästä täältä kaupungin hälinästä pois. Toisaalta juhannuksena saa kaupungissa olla aika rauhassa ja siksi pidän myös kaupunkijuhannuksesta. Ihana päästä hetkeksi rauhoittumaan ja viettämään laatuaikaa rakkaiden kanssa. Minulle juhannus on juuri sitä. Ei pakko lähteä minnekään ja saa luvan kanssa rauhottua. Sääkin voi olla mitä on, kovat ei ole odotukset. 🙂 Juhannuksen parasta antia, on rauha ja se, että aikatauluja ei ole.

juhannus-jumppa

juhannus-jumppa

Mutta asiaan. Alla pikainen tabata-tyylillä vedettävä juhannus-jumppa. Suoritettavana on neljä liikettä, jotka olisi tarkoitus tehdä peräjälkeen. Tee ensin sumokyykkyä 20 sekuntia, jonka jälkeen pidät 10 sekunnin tauon ja siirryt tekemään askelkyykkyä. Jatka näin, niin pitkään että kierros on täynnä. Sitten uuteen kierrokseen. Kierroksia fiiliksen mukaan 4-5. Muista lämmitellä alkuun, koska tässä treenissä kuuluisi tykittää täysillä jo heti alussa. 🙂

JUHANNUS-JUMPPA

 20 s töitä 10 s taukoa, 4- 5 x kierrosta

Sumokyykky hypyllä

Askelkyykky eteen + taakse

Punnerrus + hyppy käsien väliin

Dippi pöytä-asennossa, toinen jalka ylhäällä

 

Ihanaa ja rauhaisaa juhannusta jengi! <3

Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!