TREENAAJA – NUKUTKO RIITTÄVÄSTI?

Treenaaja nukutko riittävästi?

Olin viime viikolla Vantaan TFW -salilla kuuntelemassa Vilho Aholan luentoa ”Suorituskykyä ja kehitystä ravinnosta ja elintavoista.” Vilho Ahola on elintapalääkäri, joka keskittyy elintapojen parantamiseen lääkärin työssään. Eli ei olla heti lääkepurkkia ojentamassa potilaalle kouraan, vaan ensiksi katsotaan elämäntavat kuntoon. Odotin innolla, mitä Vilholla oli sanottavanaan.

Täytyy sanoa, että kokonaisuudessaan kova setti oli. Todella ymmärrettävästi Vilho selitti asiat, ei ollut mitään lääkäri-slangia. Tällaisen taviksen olisi ollut muuten haasteellista pysyä perässä. Aihe käsitteli niinkin simppeleitä asioita kuin uni, ravinto ja stressi. Kuulostavat ihan perusasioilta, jotka tulisi jokaisella meillä olla hallussa, mutta eivät ne kyllä nykyihmisille ole. Eikä ole itsellekään. Tietoa on valtavasti. On erilaisia ruokavaliota. On varaa mistä valita. Ja välillä on tunne, ettei mitään saisi syödä. Nukkua ei ehdi, koska töitä pitää jaksaa painaa niska limassa, perhe on hoidettavana ja sitten pitäisi vielä treenatakin nousujohteisesti ja kovaa.

Vilhon luento tuli itselle todella hyvään saumaan. Jossain määrin sitä on ammattilaisenakin hukassa, tämän informaatiotulvan seassa. Mentiin ihan perusteisiin ja niihin asioihin, jotka perustuvat tutkittuun tietoon. Ei mennä ”musta tuntuu” -kärjellä.

Jotenkin jännä, miten nykyään pitää paasata ihmiselle nukkumisen ja levon tärkeydestä. Tuli kyllä hyvänä herätyksenä itsellekin. Pari vuotta sitten pidin jotenkin hienona asiana, että jaksan porskuttaa neljän tunnin unilla. Näin jälkikäteen ajateltuna, sehän on selvä, että seinä tulee vastaan jossain vaiheessa. Ja tulihan se. 🙂 Käsittelen tässä kirjoituksessa unta ja lepoa. Nimenomaan treenaajan näkökulmasta. Pääosin tiivistän Vilhon luennon sanomaa omilla mausteilla höystettynä.

LIIAN KOVA TAHTI TAPPAA KEHITYKSEN

Sitä voisi loogisesti ajatella, että mitä enemmän ja kovempaa treenaa, sitä enemmän kehittyy. Treenin aikana ja sen jälkeen kunto menee kuitenkin alaspäin ja vastustuskyky heikentyy lähtötasosta. Jos treenin jälkeen tehdään oikeita asioita, kunto kohoaa yli lähtötason. Kuormituksen jälkeen tulisi ravita kehoa riittävästi proteiinilla sekä hiilihydraateilla. Syöminen ei pelkästään riitä jos tavoitteena on kehittää kuntoaan. Tulisi myös levätä. Unen aikana elimistö korjaa itseään, joten lepo on välttämätöntä! Se ei ole sohvaperunoiden kehittämä sanonta,  että lihas kasvaa levossa. 🙂

Kun treenin jälkeen saamme riittävää ja oikeanlaista ravintoa, nukumme riittävästi, emmekä samantien ryntää treenaamaan, kuntomme kohoaa yli alkuperäisen lähtötason. Monipuolinen ravinto ja riittävä lepo takaavat sen, että seuraavissa treeneissä olet kovempi! Nousujohteinen kuntoilu vaatii treenin lisäksi siis riittävästi ruokaa ja lepoa. Vaikka lepo on hyvästä, ei saisi kuitenkaan venyttää treenitaukoa liian pitkäksi, koska silloinkaan ei kehity. Oikeaa hetkeä treenata on hankala arvioida, koska jokainen meistä on yksilö. Oman kehon kuuntelu on tässä avainasemassa.

Aivoissa tapahtuu unen aikana myös oppimista. Oletko huomannut, että väsyneenä sitä ei välttämättä ole täysin parhaimmillaan ja keskittyminen on haastavaa? Väsyneenä treenaaminen ei ole kovin turvallista. Keskittymiskyvyn ollessa nolla, ei ole paras ratkaisu mennä raskaan tangon alle salille heilumaan. Kasvuhormonia vapautuu eniten juuri syvän unen aikana, joten jos haikailet isomman hauberin perään, NUKU.

Treenaaja nukutko riittävästi?

Treenaaja nukutko riittävästi?

MITÄ UNIVAJEESTA SEURAA?

Univajeesta seuraa monia ei niin mairittelevia asioita. Oppiminen heikkenee. Asiat eivät jää päähän, etkä väsyneenä jaksa keskittyä. Hermoston toiminta heikkenee, joka voi tarkoittaa muun muassa kipukynnyksen laskua. Univajeessa tuntuu, että jokaiseen lihakseen sattuu ja paikkoja kolottaa. Univajeessa myös aineenvaihdunta sekä ruokahalun säätely häiriintyvät. Väsyneenä tekee mieli syödä koko ajan, eikä uupuneena tee välttämättä niitä parhaimpia ruokavalintoja. Erittäin epäedullinen tilanne varsinkin painonpudottajalle.

Vähän nukkuvat saattavat myös sairastella enemmän, koska elimistön puolustuskyky heikkenee. Keho ottaa niin sanotusti pakkolepoa. Saikuttelut ovat sitten aina pois treeneistä ja monella elämäntapamuutos kaatuu juuri tähän. Jumpataan heti sata lasissa ja sitten tullaan sairaaksi. Pettymys on kova ja saatetaan lopettaa koko projekti siihen.

Treenaaminen olennaisesti lisää unen tarvetta, jotta keho pystyy palautumaan harjoituksista. Yleinen suositus nukkumiseen on 7-9 tuntia yössä. Tuleeko sinulla tunnit täyteen? Ja vaikka voisi ajatella, että viikonloppuna voisi nukkua univelkaa pois, niin se ei valitettavasti mene niin. Jos saa arkena aivan liian vähän unta per yö, ei velkaa pysty kuittaamaan viikonlopun pitkillä unilla.

UNEN LAATU – MITÄ VÄLIÄ?

Unen laadulla on myös merkitystä, ei vain sillä kuinka kauan lojut siellä sängyssä. Alkoholi voi tuntua hyvältä ratkaisulta nukahtamisen kannalta, mutta jo pari alkoholiannosta huonontaa unen laatua. Liian tiukka dieetti voi herätellä yöllä. Eli jos syö liian vähäisesti, elimistö herättelee sinut mahdollisesti yöllä syömään. Liian vähäiset ruokamäärät pilaavat yöunet. Yömyssyn sijasta mieluummin kunnollinen iltapala!

Tiedän miltä tuntuu nukkua liian vähän. Nykyään myös tiedän, miltä tuntuu herätä virkeänä ja innolla uuteen päivään. Univajeessa tuntui, että joka päivä olisi krapulassa, vaikket olisi juonut tippaakaan. Pää ei toimi. Mikään ei huvita. Sokeria teki mieli jatkuvasti. Kunnon yöunien jälkeen tuntuu olevan ihan eri ihminen. Pystyy ajattelemaan selkeämmin. Mieli on virkeä. Arki rullaa, toisin kuin univelassa, elämä menee vain selviytymiseen. Joten uni on ensimmäinen asia, mikä kannattaa laittaa elämässä kuntoon.

Treenaaja nukutko riittävästi?

Jatkan vielä Vilhon luennon pohjalta ensi kerralla. Silloin avautumista hiilareista. 🙂

Muistakaa nukkua!

-Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta