HIILIHYDRAATIT – VIHOLLINEN VAI YSTÄVÄ?

hiilihydraatit

Jokainen meistä tarvitsee polttoainetta eli ruokaa. Se on sitten jokaisen oma valinta, mistä palikoista oman ruokavalionsa koostaa. Ja tässä maailmassa onkin ruokavalioita, mistä valita. Hiilihydraattien vähentäminen on usein helpoin keino saada painoa alas ja vähähiilihydraattiset dieetit ovat pop. Useimmat tahtoisivat kuitenkin myös treenata nousujohteisesti, joten silloin hiilihydraattien riittävä saanti on tarpeen. Ennen kuin alat vältellä hiilareita, lukaise tämä.

Kävin pari viikkoa sitten kuuntelemassa elintapalääkäri Vilho Aholan luentoa, jossa käsiteltiin muun muassa hiilihydraatteja. Luennolla lyötiin faktat pöytään, miksi hiilihydraattien syöminen on perusteltua, eikä niiden karttaminen tuo mitään lisäarvoa rasvanpoltossa. On ollut aikoja, kun itsellekin hiilarit ovat olleet kirosana, mutta nyt vetelen niitä hyvällä omallatunnolla enemmän kuin koskaan.

MITKÄ IHMEEN HIILIHYDRAATIT?

Hiilihydraatit jaetaan kolmeen pääryhmään: sokerit, tärkkelys sekä ravintokuidut. Ravinnosta saadut hiilihydraatit pilkkoutuvat elimistössämme glukoosiksi eli sokeriksi.  Glukoosi varastoituu glykogeenin muodossa kroppaamme. Glukoosi varastoidaan elimistössä maksaan tai lihaksiin.

Hiilihydraattien tarve on yksilöllistä, mutta hyvä nyrkkisääntö on 5 grammaa per painokilo. Vaikka moni karttaa hiilareita, ei siihen ole välttämättä perusteita. Jos on terve ja paljon urheileva ihminen, tarvitsee hiilihydraatteja syödä, jotta kone pysyy käynnissä. Aivojen energianlähde on glukoosi, joten jo sen vuoksi kannattaa jättää hiilaripelko pois.

Lihaksissa majaileva glykogeeni on pääasiallinen energianlähde suorituksissa, jotka kestävät yli 10 sekuntia. Ihan peruskuntosaliharjoittelussa sarjojen pituus on usein yli 10 sekuntia, joten jos puhti loppuu treeneissä, voi syy olla että glykogeenivarastosi ovat tyhjät (Trainer4you.)

hiilihydraatit

hiilihydraatit

PAREMPAA SUORITUSKYKYÄ HIILIHYDRAATEISTA?

Jos haluaa kehittyä treeneissä ja lisätä suorituskykyä, on se mahdotonta ilman hiilihydraatteja. Vaikka rasva on myös energianlähde, ei se ole yhtä tehokas työssään kuin hiilihydraatit. Rasvan käyttö energiaksi ei onnistu ilman happea. Joten kovatehoisissa suorituksissa, jossa mennään jo anaerobisen lihastyön puolelle, ei rasva auta meitä enää eteenpäin. Kovan intensiteetin treenissä energiaa tuotetaan nopeasti veren sokerista tai lihaksen varastosokerista (glykogeenista).

Hiilihydraatit ovat keskeisin energianlähde ja varsinkin ilman happea tehtävissä suorituksissa. Jos vedetään liian kauan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja vedetään treenejä kovaa, loppuvat hiilihydraattivarastot. Tällöin elimistö järjestää sokeria siten, että maksa tuottaa sokeria aminohapoista toisin sanoen sitä puretaan lihaksista.Täysillä varastoilla saat paremman suorituskyvyn eli suomeksi jaksat treenata ja kehityt.

Vilho Ahola puhui myös anabolisesta signaalista lihassolussa. Eli glykogeenivarastojen ollessa täydet, lihas ”uskaltaa” kasvaa, kun se tietää, että energiaa riittää. Päinvastainen tilanne on säästöliekki -tilanteessa, jossa keho ei haluaisi luopua rasvoista, kun se pelkää että on nälänhätä. Vilho suositteli rasvanpolton boostaamiseksi hiilaritankkausta esimerkiksi kerran viikossa. Tämä siis toimii vain jos on muut päivät energiavajeessa ja treenaa intensiivisesti. Eli syklitetään ruokailua. En lähtisi suosittelemaan kaikille, mutta ehdottomasti voi ottaa kokeiluun jos painonpudotus-projekti on pitkä ja tulee aikoja, kun kehitystä ei tapahdu ja veto on poissa.

Hiilaritankkauksella vedetään yhdessä päivässä varastot täyteen ja samalla tiputetaan rasvan ja proteiinin saantia. Samalla saa pääkoppakin hieman lomaa.  Elämäntapamuutokset kestävät aikaa, joten Vilhon mukaan on hyvä välillä pitää myös ”lomaa” painonpudotuksesta. Eli on ajanjaksoja, jolloin pyritään vain ylläpitämään ja hallitsemaan painoa.

hiilihydraatit

En suosittelisi terveille, kuntoileville ihmisille vähähiilihydraattista ruokavaliota. Hiilihydraatteja karsimalla voi saada painon hyvin alas, mutta liian alhaisilla määrillä puhti on poissa eikä treeni kulje. Sanon aina asiakkaille, että painon pudottaminen on helppoa ja keinoja on monia. Mutta ennen kuin lähtee suorittamaan vähähiilihydraattista dieettiä höystettynä kovilla harjoituksilla, kannattaa pohtia kuinka pitkäkestoiset tulokset sillä saa ja millaiset on seuraukset.

-Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Yksi vastaus artikkeliin “HIILIHYDRAATIT – VIHOLLINEN VAI YSTÄVÄ?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta