MITEN VOIDA PAREMMIN ARJESSA?

miten voida paremmin arjessa

Aika. Tuo ikuinen murheenkryyni. Aina tuntuu, että tunnit loppuvat vuorokaudesta kesken. Liikaa tekemistä, aivan liian vähän aikaa. Kun on kiire, tingitään usein ensimmäisenä unesta, ruuasta ja liikunnasta. Omasta hyvinvoinnista siis. Juuri niistä asioista, jotka pitäisivät meidät toimintakykyisinä myös sen kiireen keskellä.

Olen aiemmin täällä kertonut, että lopetin säännöllisessä päivätyössäni aiemmin keväällä toimiakseni kokoaikaisena yrittäjänä. Aiemman toimistotyön hyviä puolia oli se, että työaika oli säännöllinen, eivätkö työt seuranneet minua kotiin. Iltaisin oli tietyt rutiinit ja treenejäkin kertyi kivasti viikkotasolla. Nyt on ollut lievästi sanottuna haasteita. Nykyään työskentely on vaihtunut iltaan ja totta puhuakseni, tuntuu että teen koko ajan töitä.

Äitinä olen potenut huonoa omatuntoa, etten ole pystynyt olemaan niin paljoa läsnä, koska olen mennyt yritys edellä. Yritys ei missään nimessä ole ykkönen, mutta toisaalta leipä on saatava pöytään. Tiedän tämän olevan vaihe ja jossain vaiheessa sitä (ehkä) osaa hellittää.

Alkuun karsin minäkin liikunnasta. Aina vain lupasin itselleni, että huomenna menen. Koskaan en kuitenkaan mennyt. Nyt olen pikkuhiljaa päässyt säännöllisesti liikkumaan. Ja nimenomaan olen päässyt sen vuoksi, kun olen päättänyt niin. Lastenhoitokuviotkaan eivät tuota ongelmaa, kun nappaan pojan mukaan. Onneksi se on salillani Movement Centerillä mahdollista, vaikkei siellä mitään lapsiparkkia olekaan. Roope ei aina tahtoisi mukaan, mutta olen selittänyt asian niin, että äiti tulee tosi kipeäksi jos ei pääse liikkumaan. Tämä selitys on toistaiseksi kelvannut. 🙂

miten voida paremmin arjessa

(Kuva: Pexels)

OMAT TREENIT KALENTERIIN

Omat päiväni ovat suhteellisen joustavia, mutta jos en merkkaa salitreenejä kalenteriin, en koskaan sinne tule menemään. Se on vähän niinkuin sovittu tapaaminen. Ja näin yrittäjänä sitä on aina jotain mitä pitäisi tehdä. Harva kuitenkaan sellainen, joka ei voisi odottaa. Ja usein treeni kestää sen tunnin, joten maailma ei kerkiä siinä ajassa kaatua. Kalenterista on tullut paras ystäväni. Siellä on nykyään asiakastreenien lisäksi minun omani. Niistä en enää suostu joustamaan.

SÄÄNNÖLLINEN RUOKARYTMI KITKEE TURHAN NAPOSTELUN

Monet perheen äidit tekevät terveellistä ruokaa kyllä jälkikasvulleen, mutta eivät syö itse. Liian usein kuulee, että on niin kiire, ettei ehdi istua alas ja syödä. Päivä menee naposteluksi ja energiat ovat nollissa. Oma neuvoni on, että tekee viikon ruokaostokset vaikkapa viikonloppuna ja tekee isot satsit ruokaa valmiiksi. Aamu- ja välipaloja unohtamatta. Paljon hedelmiä, pähkinöitä, leipää, jogurttia, puuroa, joista voi koostaa terveellisiä välipaloja.

Muistan itse Roopen vauva-aikana eläneeni pelkällä karkilla. Olin päivät syömättä ja illalla käskin miestä hakemaan karkkia, koska nälkä oli jäätävä. Ihme, kun ei raskauskilot lähteneet pelkällä imetyksellä. 🙂 Kun terveellistä ruokaa on valmiina, on sitä helpompi kiireenkin keskellä vetää kitusiinsa. Ja jos ei muu auta, niin laittaa puhelimeen hälytyksen, että muistaa syödä.

miten voida paremmin arjessa

NUKU

Tämä on ehkä tärkein seikka omassa hyvinvoinnissa. Laadukas ja riittävä uni. Väsyneenä ja univajeessa on turha haaveilla tehokkaista treeneistä tai terveellisesti syömisestä. Et palaudu ja mieli on apea. Univajeessa tuntuu kuin olisi jatkuvassa krapulassa. Joka paikkaa kolottaa, ärsyttää ja tekee mieli vaan peiton alle napostelemaan. Joskus painon putoaminenkin voi olla yksinkertaisesti kiinni liian vähäisestä unen määrästä.

Huomaan, että huonosti nukutun yön jälkeen ei onnistu mikään. Ajatus ei kulje ja luovuus ei todellakaan kuki. Joskus on vain parempi heittää hanskat hetkelliseksi tiskiin ja koettaa uudelleen levänneenä. Esimerkiksi juuri blogin kirjoittaminen pakotettuna ja varsinkaan väsyneenä ei onnistu. Silloin on parempi jättää kirjoittamatta, koska mitään hyvää ei saa aikaan pakolla.

NÄE YSTÄVIÄ

Sosiaaliset suhteet parantavat ainakin omaa fiilistäni. On tärkeää vaihtaa ystävien kanssa kuulumisia kasvokkain. Some ei korvaa oikeaa kanssakäymistä. Tässäkin omalla kohdalla liika on liikaa. Väsyn helposti jos sosiaalisia juttuja on koko ajan. Laatu korvaa määrän. Mikään ei kuitenkaan ole rentouttavampaa kuin nähdä hyvää ystävää lounaan tai kahvittelun merkeissä. On ihanaa, että on ystäviä samalta alalta, joiden kanssa voi jakaa arjen haasteet. On myös parasta, että on ystäviä, joiden kanssa voi jauhaa ihan muuta kuin hyvinvointiasioita.

miten voida paremmin arjessa

TEE JOTAIN TURHAA – JOTAIN MIKÄ EI HYÖDYTÄ KETÄÄN

Minulla oli pitkään käsitys, että kaiken tekemiseni pitäisi jotenkin hyödyttää. Minun tulisi olla aina hyödyksi ja harvoin tein mitään vain itselleni. Kaikessa tekemisessä ei tarvitse olla järkeä. Kaiken tekemisen ei tarvitse tuottaa jotakin. Ainoa mitä se saa tuottaa, on hyvä mieli ja vain sinulle itsellesi. Tervettä itsekkyyttä on pitänyt opetella. Jos arjessa ei koskaan ole aikaa vain olla ja rentoutua vaikkapa lehden parissa, on elämä aika kurjaa. Minä en halua, että elämä vilisee ohi, haluan myös nauttia siitä. Meillä on vain yksi sellainen.

Kivaa viikkoa!

-Noora

Käy tykkäämässä ShapeUpin Facebook-sivuista, niin saat tiedon uusista blogipostauksista. Facebookissa jaan myös vinkkejä liittyen hyvinvointiin. Löydät minut nykyään myös Instagramista. Siellä pääset seurailemaan personal trainerin arkea kuvien muodossa. Pistä seurantaan!

 

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

Yksi vastaus artikkeliin “MITEN VOIDA PAREMMIN ARJESSA?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta