MILLÄ KEINOILLA YLÖS SOHVALTA ?

Milla keinoilla ylos sohvalta

Välillä laiskottaa ihan huolella. Varsinkin näin iltojen pimetessä, viimeisenä mielessä on treenit. Villasukat ja muki kaakaota houkuttelisi sata kertaa enemmän kuin lenkille tai salille lähteminen. Välillä on ihan okei ottaa iisimmin ja ladata akkuja. Jos sohvalla makoilu on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, kannattaa itseään kuitenkin  hieman hellästi potkia persuksille.

MILLÄ KEINOILLA YLÖS SOHVALTA? -MADALLA KYNNYSTÄ

Tunnin hikitreeni voi jo lähtökohtaisesti tuntua ylitsepääsemättömältä, Mitä jos tekisit itsesi kanssa diilin, että menet edes käymään? 20 minuutin jumppa riittäisi tällä kertaa. Tai mene 10 minuutin lenkille. Kunhan pääset vain liikkeelle, tuo 10 minuutin lenkki usein vie mennessään, mieli virkistyy ja todennäköisesti venyy pidemmäksi. Kun poistaa liikkumisesta pakon, suorittamisen ja yksinkertaisesti vain lähtee liikkeelle, saattaa ihan vahingossa vetää elämänsä kovimman treenin.

RAITIS ILMA TEKEE GUTAA – MENE METSÄÄN

Ulkona ja varsinkin metsässä sielu lepää. Varsinkin jos päivät pitkät paiskii hommia sisätiloissa, kannattaa suunnata treeniensä kanssa ulos. Ja treenillä tarkoitan myös kävelyä, joka on liikuntamuodoista ihan ykkönen. Jos vain mahdollista, mene metsään. Tutkimukset kertovat, että metsässä oleilu laskee sydämen sykettä ja verenpainetta. Eli täysin ilmainen verenpainelääke! Metsässä kävely vaikuttaa mielialaan. Metsällä on rauhoittava vaikutus ja stressistä palautuminen nopeutuu. Jos elää hirveän hektistä arkea, elämä on juoksemista palaverista toiseen, on joskus parempi valinta mennä metsään rauhoittavalle kävelylle kuin lähteä tekemään rankkaa punttitreeniä.

Milla keinoilla ylos sohvalta

MIETI, MITEN HYVÄ FIILIS LIIKUNNASTA TULEE

Joskus itseään täytyy vähän houkutella treeneihin lähtemiseen. Ei huvita, väsyttää ja mieli on matala. Uskottele itsellesi (ja tottahan se on), että fiilis paranee jo treenin aikana ja viimeistään voittajaolo on suorituksen jälkeen. Liikunta lisää mielihyvähormonien tuotantoa tai pitoisuutta. Liikunnan vaikutus mielialaan on välitön. Huomaan itselläni heti mielialassa muutosta jos en ole liikkunut. Lähteminen on tässä usein se vaikein osio, mutta elämä voittaa heti ulko-oven mennessä kiinni. Kotiin palaa iloinen ja rauhallisempi tyttö.

Milla keinoilla ylos sohvalta

HANKI HARRASTUS, JOSTA SAAT ONNISTUMISEN TUNTEITA

Kaikki liikuntalajit eivät sytytä kaikkia. Löydä omasi. Sellainen laji, josta tulee hyvä mieli ja josta nautit. Tärkeää on myös, että saat harrastuksestasi onnistumisen tunteita. Huomaan sen asiakkaistanikin, miten hyvältä tuntuu, kun onnistuu. Onnistuminen ei välttämättä tule heti ensimmäisellä kerralla, ei välttämättä toisella eikä kolmannellakaan, mutta voi pojat se tuntuu mahtavalle, kun homma etenee. Lopulta pitkäjänteisen harjoittelun tuloksena saat tehtyä sen kymmenen punnerrusta, ensimmäisen leuanvedon tai juostua ensimmäistä kertaa elämässäsi 5 kilometriä yhteen putkeen.

Millä sinä motivoit itsesi ylös sohvalta?

Noora

Lue myös edellinen kirjoitukseni, jossa esittelin

♦4 x tehokkaan kotiteenin

Inspistä motivaation herättämiseen löydät lisää: 

♦Näin innostut taas liikunnasta 

♦Kuinka löytää kadotettu liikunnan ilo? 

♦5 syytä treenata kaverin kanssa

Milla keinoilla ylos sohvalta

 

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

INSPIRAATIOTA TREENAAMISEEN – 4 X TEHOKAS KOTITREENI

inspiraatiota treenaamiseen

Etsitkö inspiraatiota treenaamiseen? Kokosin teille 4 tehokasta treeniä, jotka voi suorittaa ihan siellä kotosalla. Ilman kuntosalia treenaaminen onnistuu vallan mainiosti. Varsinkin perheellisillä saattaa aika loppua vuorokausista kesken tai treenaamaan pääseminen vaati vähintäänkin järjettömän hyvää suunnitelmallisuutta.

TEHOKAS TREENI EI VAADI KUNTOSALIA EIKÄ TUHOTTOMASTI AIKAA

Se on totta, että kaikki voivat järjestää aikaa treenaamiselle. Se on vain priorisointikysymys. Mutta onko siinä järkeä, että treenaaminen aiheuttaa valtavaa stressiä tai pelkkä salille meneminen on työn ja tuskan takana. Se ei pitkässä juoksussa varmasti tee liikunnasta mielekästä ja saatat lopettaa koko leikin kesken.

Ajattelin jakaa teille muutaman näppärän treenivideon, joista saat varmasti inspistä omaan tekemiseen. Yhdessä videoista minulla on käytössä kahvakuula, toisessa painona eskarilainen. 🙂

EI TREENATA NIIN VAKAVISSAAN

Mistä inspiraatiota treenaamiseen silloin kuin kaikki tökkii? Treenaamisen ei aina tarvitse olla niin vakavaa. Ota lapset mukaan jumpalle. Niitä ei tarvitse kauaa käskeä. Lapsissa on se(kin) hieno puoli, että he liikkuvat omaehtoisesti ja mielellään. Käytä heidän intoa hyödyksi. Tässä oiva esimerkki ottaa lapsi mukaan treeneihin.

Alkuperäinen postaus täällä:

♥ ÄITI-LAPSI-JUMPPA ♥

Treenaaminen saa olla myös hauskaa ja helppoa. Aina treenin ei tarvitsee kestää edes sitä tuntia ollakseen tehokas. Sen ei tarvitse sisältää yhtäkään välinettä. Sen jälkeen ei välttämättä tarvitse tuntea raastavaa lihaskipua. Sykkeiden ei tarvitse olla aina katossa.

Kaikki aika, minkä vietät poissa sohvalta on kotiinpäin. Ei aseteta rimaa niin korkealle, että sinne yltäminen vaatisi joka kerta aivan älyttömiä ponnistuksia. On totta, ettei mitään tuloksia saa ilmaiseksi, mutta itseä ärsyttää mustavalkoinen -ajattelumalli. Eli joko liikun satasella tai en ollenkaan. Vähempikin riittää. Se riittää vallan mainiosti. Pieni kävelylenkki on aina parempi kuin ei yhtään kävelylenkkiä. 10 minuutin liikkuvuustreeni kotona on aina parempi kuin ei liikettä ollenkaan.

Elämä on muutenkin niin pirun vakavaa, niin liikunnassa kannattaa välillä vähän hullutella. Toivottavasti saat näistä vinkeistä ja videoista inspiraatiota treenaamiseen. Muistetaan liikkua ilon kautta, eikä suu mutrussa!

Katso myös seuraavat treenivinkit:

♥ MAAILMAN HELPOIN JALKATREENI ♥

♥ 6 LIIKKEEN KAHVAKUULATREENI ♥

♥ TAKAREISIÄ AVAAVA LIIKKUVUUSTREENI ♥

Aktiivista tiistai päivää!

-Noora

inspiraatiota treenaamiseen

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

NOORA TÄS MOI!

KUKA NOORA KATARIINA?

Tämän blogin takaa löytyy 29 vuotias Helsinkiläistynyt personal trainer, yrittäjä ja äiti. Noiden lisäksi olen toki paljon muutakin. Olen pohdiskelija ja haluankin kirjoitella oikeasta, aidosta elämästä sekä jakaa paljon treenivinkkejä.

Olen hurahtanut koti- sekä ulkotreeneihin ja niihin yritystoimintanikin perustuvat. Teen yritykseni kautta ryhmävalmennuksia, yksilövalmennuksia sekä yritysvalmennuksia. Suurin osa asiakkaistani treenaa kanssani kotonaan tai ulkona. Olen entinen saliharjoittelija, rakastin isoja painoja. Nyttemmin harjoittelen pääosin kahvakuulalla tai kehonpainolla. Minulle on auennut kehonpainoharjoittelun myötä täysin uusi maailma. Se on tarvittaessa tosi vaikeaa raskasta! Vai miltä kuulostaa leuanvedot ja käsilläseisonta? Niitä mä treenaan ja uskon, että joskus onnistun.

Olen ääripäiden ihminen. Jos menee lujaa, niin sitten se on menoa. Välillä ollaan pohjalla ja märehditään itsesäälissä. En ikinä olisi uskonut, että minusta tulisi yrittäjä. Olen aina ollut siinä uskossa, että pitää käydä töissä ja elää niin sanottua tavallista, tasaisen tappavaa arkea. Vakituinen työ ja kaikki ennalta-arvattava on tosi jees ja tuo turvaa. Sisimmässä kuitenkin sydän halusi tehdä jotain muuta. Jotain isoa. Jotain, missä mikään ei ole varmaa. Pohjimmiltani olen heittäytyjä. Innostun asioista mielettömällä draivilla. Teen kovasti töitä jos tarve vaatii, välillä oman jaksamisen uhalla.

Noora tas moiOlen joutunut myös viime vuonna kohtaamaan oman jaksamisen rajallisuuden. Oppia on karttunut niistäkin ajoista ja koen edelleen olevani toipilas. Mopo meinaa välillä karata, mutta nyt osaan hiljentää vauhtia tai laittaa mopon hetkeksi talliin.

EI KIILTOKUVAA VAAN, ELÄMÄNMAKUISIA JUTTUJA

Rakastan sitä, mitä blogit joskus oli. Päiväkirjamaisia kirjoituksia, jossa elettiin lukijoiden kanssa niin ylä-kuin alamäetkin. Maailma muuttuu, niin blogitkin, mutta haluan pitää edes hitusen kiinni tästä päiväkirjamaisuudesta. Ei kiiltokuvaa, vaan helposti samaistuttavaa tekstiä. Elämänmakuisia juttuja sanoi eräs ystäväni.

Noora tas moiYRITTÄJÄKSI PITKÄN JAHKAILUN JÄLKEEN

Olen käynyt PT-koulutuksen jo vuonna 2013. Mietin jo silloin, että minäkin perustan oman yrityksen. No en perustanut. Miksi siis perustin yrityksen vasta viime vuonna? Vuosien välissä olen ollut toimistorottana niin pankissa kuin vakuutusyhtiössä. Kävin myös opettelemassa personal trainerin työtä kuntokeskuksessa. Inhosin sitä. Rakastin asiakkaiden kanssa olemista, mutta vihasin kuntosalin ilmapiiriä sekä sitä, että se oli pelkkää myyntityötä. Lopulta lopetin ja päätin, että ehkä minun kohtaloni on olla toimistohommissa. Näin perheellisenä se on järkevä ratkaisu. Vakituiset tulot, päivätyö sekä palkalliset lomat. Töistä ei tarvitsisi stressata. Kun työkone napsahtaa kiinni, alkaa vapaa-aika.

Kärsimätön luonne, sydämen palo ja aikainen kolmenkympin kriisi laittoivat minuun kuitenkin vauhtia. Viime keväänä mieheni kannustamana toiminimi oli takataskussa ja nettisivut laitettu alulle. Vuosi yrittäjyyttä takana, lukaise aikaisempia pohdintojani siitä.

Hyvinvointiyrittäjän elämää – Miten on mennyt?

Haaveissa oli, että vuoden 2016 loppuun mennessä olisin ”vapaa” työelämästä ja pystyisin elättämään itseni omilla touhuillani. No koska mikään ei mene niinkuin strömsössä, niin vuosikausien suorittaminen otti veronsa. Just silloin kun olisi pitänyt olla tehokkaimmillaan ja minulla oli kaikki, mitä halusin. Vakituinen työ, yritys aluilla sekä omassa elämässä kaikki hyvin. Väsyin. Väsyin ihan totaalisesti. Tästä stoorista voit lukea täältä:

Kun suorittaja palaa loppuun

Noora tas moiMuutenkin ensimmäinen vuosi oli malttamattomalle mielelleni liikaa. Yritystoiminta ei lähtenyt rullaamaan toivotulla tavalla. Koin olevani epäonnistuneeni. Loppuvuodesta heitin hanskat hetkellisesti tiskiin ja keskityin ainoastaan päivätyöhöni.  Jotain kumminkin tapahtui vuoden 2017 alussa. Yhteydenottoja alkoi tulla ja sain asiakkaita. Itsetunto ja luotto omaan työhön kasvoi. Lopulta hommaa alkoi olla lupaavan paljon ja keskustelin esimieheni kanssa päivätyöni lopettamisesta. Huhtikuussa 2017 olin sitten omillani. Jännittävää, pelottavaa mutta hemmetin siistiä!

ELÄMÄ ON TÄSSÄ JA NYT

Koen, että minun elämäntehtävänä on kannustaa ihmisiä liikkumaan. Sen ei tarvitse olla hampaat irvessä punttien kolistelua. Se voi olla metsässä samoilua, pyöräretkiä perheen kanssa tai 15 minuutin kotitreeni. Liikunta kuuluu kaikille ja olen täältä käsin kannustamassa sinua kohti liikunnallisempaa elämää.

Parhain oivallukseni kaiken tämän kriiseilyn jälkeen on se, että elämä on oikeasti tässä ja nyt. Pätee ihan kaikkeen. Liikunnan aloittamiseen, terveelliseen syömiseen, parisuhteisiin, omien unelmien jahtaamiseen. Huomisesta ei tiedä kukaan, joten älä odota huomiseen, älä maanantaihin. Kriisejä varmaan tulee jatkossakin, mutta nyt tiedän että niistä selviää. Uskalletaan elää. Usein eniten harmittaa ne tekemättä jääneet asiat, kuin ne tehdyt, jotka on syystä tai toisesta menneet mönkään.

Tervetuloa seuraamaan mun matkaa!

-Noora

Noora tas moi

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram