ITSESTÄ HUOLEHTIMINEN KRIISIN KESKELLÄ

itsestä huolehtiminen kriisin keskellä

Elämä on harvoin tasaisen seesteää menoa. Elämässä kohtaa kuplivaa iloa ja onnea sekä vastapainoksi se antaa kunnolla turpiin. Silloin on vaihtoehtona antaa takaisin tai vetää aikuismaiset itkupotkuraivarit ja luovuttaa. On myös ihanan tasaisia (tylsiä)  aikoja, jolloin ei tapahdu juurikaan mitään mullistavia asioita, ei positiivisia eikä negatiivisia. Näistä tasapaksuistakin ajoista tulisi osata nauttia. Ainakin niitä aina kaipaa silloin kuin myrskyää. 🙂

Tässä tekstissä kuitenkin keskityn kriiseilyyn (yhtään yleistämättä; naisilla on aina menossa jonkunlainen) ja varsinkin siihen, miten huolehtia itsestään elämän mullistuksien keskellä. Aina nämä mullistukset eivät ole negatiivisia asioita. On myös iloisia tapahtumia, jotka saavat pakan sekaisin. Uusi työpaikka, vauvan tulo tai talon rakentaminen. Aikasyöppöjä, joissa usein se oma hyvinvointi jää hetkellisesti unholaan. Muistetaan kuitenkin, että kaikki lähtee itsestä ja omasta olosta. Huonokuntoisena, univajeisena sekä nälkäisenä et ole kovin tehokas etkä varmastikaan mukava työkaveri tai kumppani.

ELÄMÄ EI OLE AINA KIVAA – MITEN PUSKEA LÄPI HARMAUDEN?

Elämässä tulee vastoinkäymisiä. Se on elämää. Aina ei ole kivaa. Kuinka pitää itsensä kondiksessa surun ja kriisin keskellä? Tämä kirjoitus on hyvä muistutus myös itselleni, koska elämässäni on tapahtumassa isoja, ei niin mukavia muutoksia. Vaikka sitä kuinka koettaa ajatella, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu, ei se lohduta siinä hetkessä, kun mylly on käynnissä. Mielestäni surullekin pitää antaa aikaa. Saa itkeä, raivota ja olla pettynyt. Jos aina tukahduttaa tunteensa, tulee ne moninkertaisena myöhemmin. Kriisit opettavat. Ne antavat mahdollisuuden aloittaa alusta.

Minun kriisini on vielä päällä. Enkä usko, että ihan pian olen sama iloinen itseni, vaikka kovasti yritän taistella sitä vastaan, etteivät pettymys ja epäonnistumisen fiilikset paistaisi läpi. Annan itselleni luvan mennnä vähän puolitehoilla hetken aikaa. Teen vain välttämättömimmät työjutut ja pyrin laittamaan itseni kuntoon. Salihommat pitävät järjissään ja ystävien tuki on ollut korvaamatonta.

Kriisien keskellä tuntuu, ettei ole aikaa nukkua, liikkua taikka syödä. Koetan silti priorisoida itseni ykköseksi. Ihan ensimmäisenä tulee uni. Pyri nukkumaan vähintään 7 tuntia yössä. Alle  tuon ainakin omat tunnelmat on aamulla vähintäänkin krapulaiset ja mieli on matala. Kova treeni ei välttämättä ole hyvä idea tiukan stressin keskellä, mutta koetan mahduttaa edes muutaman kävelylenkin viikkoon. Pää pysyy takuulla paremmin kasassa ja saa ajatuksia muualle – edes hetkeksi.

Syömisrytmi. Kriiseistä (ja aika monesta muustakin tilanteesta) selviää paremmin kun on massu täynnä. Ja nimenomaan terveellistä ja ravitsevaa sapuskaa. Vaikka suklaalevyt ja jäätelöt parantavat pahaa oloa, ne tekevät sen vain hetkellisesti. Armottoman mässäilyn jälkeen tulee aina huono fiilis.

Sielunruokaa tarjoilee lähipiiri. Oli se sitten oma perhe tai ystävät. Jos kriisi pamahtaa päälle, niin pyydä apua. Ota tuki vastaan. Olen koko elämäni vältellyt avunpyytämistä, mutta onneksi tässäkin ikä tuo viisautta. On helvetillistä jaksaa yksin. Onneksi ei tarvitse.

itsestä huolehtiminen kriisin keskellä

KRIISIT OVAT VÄLIAIKAISIA

Kriisi on aina poikkeustila, ei jatkuva elämäntilanne. Elämään kuuluvat niin ylä- kuin alamäet. Siihen sisältyy myös tasaista aikaa, jota jotkut kutsuvat tylsyydeksi. Jos tätä vuoristorataa ei olisi, tuskin sitä osaisi arvostaa onnistumisia ja onnen hetkiä. Välillä lennetään matalalla, mutta tälläkin on tarkoituksensa. Kaikesta selviää. Kriisit ovat väliaikaisia. Ne eivät kestä ikuisesti, joten pimeyden jälkeen paistaa aina aurinko.

Ihanaa alkuviikkoa!

Noora

Luithan edellisen tekstini, jossa nähtävillä myös My Day -videpätkä personal trainerin työpäivästä?

My Day – Personal Trainerin Työpäivä

itsesta huolehtiminen kriisin keskella

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

noorakatariina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta