LISÄÄ JUUREKSIA ARKEEN

lisaa juureksia arkeen

*Kirja saatu blogin kautta

Tuleeko käytettyä ruuanlaitossa juureksia vai menetkö täysin tomaatti-kurkku-salaatti- linjalla? Pakko myöntää, että itsellä tulee käytettyä todella vähän juureksia jos ei porkkanaa lasketa. Nyt siihen tulee muutos, kiitos Linda Kovasen Juures – arjen voimaruokaa kirjan. Linda tunnetaan kirjojensa lisäksi Vegetreenari -blogistaan.

Kasvisruokavalio edistää terveyttä monella tapaa. Ja energiamääräänsä nähden kasvikset sisältävät hurjan määrän suojaravinteita. Kasviksista saat vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä kuituja. Kasviksia kannattaa syödä monipuolisesti ja ladata lautaselle monia eri värejä. Useimmilla terveellisiä elämäntapoja noudattavilla on päivittäisessä käytössä erilaiset vihannekset, hedelmät sekä marjat. Mutta miten on juuresten laita? Juureksiin kuuluu porkkanan lisäksi muun muassa juuriselleri, lanttu, maa-artisokka, nauris, palsternakka, peruna sekä retiisi.

lisaa juureksia arkeen

En ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi kuinka monipuolisesti näitä mullan alla kasvavia kasviksia meillä on saatavilla ympäri vuoden. Kotimaisia juureksia kannattaa suosia jo edullisuuden ja ekologisuuden vuoksi. Ne myös säilyvät oikein säilytettyinä pitkään. Enemmän tuttuja minulle ovat juureskeitot soseutettuna sekä porkkanat napostelu tarkoituksessa. Ajoittain tulee  tehtyä uunijuureksia, varsinkin talviaikaan se on maittavaa ”lohturuokaa.”

Lindan kirjasta sain todella paljon vinkkejä, kuinka näitä rapsakoita herkullisuuksia voisi lisätä arkiruokailuun. Kirjassa vinkataan muun muassa soseuttamaan juureksia ja pakastamaan niitä pienissä annospusseissa. Niitä voi sitten helposti käyttää vaikkapa smoothien joukossa. Eipä ole tullut mieleen, että marjojen kaveriksi aamusmoothieen voisi heittää juuressosetta. Lokakuussa sesongissa ovat juuripersilja, juuriselleri, keltajuuri, lanttu, maa-artisokka sekä punajuuri näin muutamia mainitakseni. Oikein nolottaa myöntää, ettei noista edellä mainituista yksikään juures ole eksynyt minun keittiööni pitkään aikaan. Osaa en ole ostanut koskaan. Täytyypä lähteä juuresosastolle tutkimusmatkalle.

lisaa juureksia arkeen

Juurekset ovat ravintorikasta superruokaa ja ne ovat mainioita C-vitamiinin, kaliumin sekä folaatin lähteitä. Pakko laittaa jokin kirjan resepti pian testiin! Kirja sisältää kattavan tietopaketin juureksista ja niiden ravintosisällöistä sekä paljon vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Säilytys ja sesonkiajat on huomioitu. Resepteissä parasta on, etteivät ne sisällä järkyttäviä määriä ainesosia. Keep it simple. Reseptiikka on vegeä, mutta uskaltaisin väittää että lihanystävätkin saavat tästä jotakin. Olen itse jättänyt lihansyöntiä vähemmälle tietoisesti jo vuoden ajan, joten nyt sai taas uutta inspistä ruuanlaittoon. Aluksi oli hirmuisen vaikea keksiä ruokia, kun oli iät ja ajat menty jauhelihakastike – kanakastike -linjalla. Nyt pärjää taas hetken. 🙂

Tuleeko sinulla syötyä kasviksia sesongin mukaan? Suositko juureksia?

lisaa juureksia arkeen

Lue myös:

Kasvisruokaa pöytään

Edullista kasvisruokaa? Kurkistus ruokakaappiini

Ravinteikasta viikkoa!

Noora

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

noorakatariina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta