TOIMISTOPYLLYT YLÖS TUOLEILTA!

toimistopyllyt ylos tuoleilta

Oletko toimistotyöläinen? Onko niska-hartiaseutu aina jumissa? Alaselkää jomottaa ja ryhti on huono. Valitettavasti entisenä toimistoduunarina edellämainitut asiat olivat arkipäivää minulle. Toteutin viime keväänä Tiistain toimistotreeni -videosarjan Facebookissani, jossa kannustettiin ihmisiä nostamaan toimistopyllyt ylös tuoleilta. Kyseessä oli 9 -osainen sarja ja jokaisessa ”jaksossa” tehtiin aina erilaisia treeniliikkeitä, jotka oli mahdollista suorittaa toimistossa. Laitan tekstin loppuun yhden videoista, jos vaikka saisit vinkkiä liikkumiseen toimistolle viemisiksi. Vaikka video on toteutettu pilke silmäkulmassa, ei istumisen haitat ole naurun asia.

Istuminen on erittäin passiivista ja jumiuttaa sekä aineenvaihdunnan että kropan. Muistan kun itse vielä tein täysipäiväisenä konttorihommia, olin joka päivän jälkeen rättiväsynyt, vaikken ollut liikkunut kuin ehkä maksimissaan pari kertaa printterille. Alaselkä oli aivan kipeä ja hartiat juntturassa. Treenasin silloin paljon enemmän kuin nyt, mutta olen nyt paremmassa kuosissa kuin ennen. Miksi?

Nykyään vaikken treenaamalla treenaa kuin maksimissaan kolmesti viikkoon, tulee touhuttua asiakkaiden kanssa melkein päivittäin. Ohjaaminen on hyvin aktiivista, vaikken täyttä treeniä teekään. Jokainen liike tulee näytettyä asiakkaalle ja joskus kannustuksen vuoksi lähden tekemään jotain tiukkaa TABATA-osiota. Kaikki painojen vieminen ja muu ”sähellys” pitää minut myös liikkeessä.

toimistopyllyt ylos tuoleilta

MUISTA TAUOTTAA ISTUMISTA

Istuminen ei tee gutaa meidän keholle, se on varmasti tullut selväksi. Alaselkä kipuilee ja olo on väsähtänyt. Vai onko välilevyn pullistuma tuttu kaveri? Aineenvaihdunta heikkenee paikalla ollessa ja välilevyille aineenvaihdunnan raju hidastuminen johtaa pahimmillaan välilevyjen ja nivelien rappeutumiseen. Huono istuma-asento venyttää kehon takaosan lihaksia, joiden tehtävä olisi pitää meidän ruoto ryhdissä. Passiivisuus viestii käytännössä lihaksille, ettei niitä tarvita ja ne rentoutuvat antaen kaiken työn välilevyille ja nivelsiteille. Ihminen on luotu liikkumaan, joten ei ole ihme jos kroppaa kolottaa tuntien paikallaanolon jäljiltä. Pitkällä aikavälillä liikkumattomuus altistaa monille kivuille ja säryille.

Tee itsellesi ”treeniohjelma”, jonka sitoudut tekemään joka päivä töissä ollessasi. Se voi olla esim. 100 kyykkyä päivässä tai vaikka joka päivälle omat liikkeensä. Maanantai voi olla kyykkypäivä, tiistai punnerruspäivä ja niin edelleen. Ja tuon toistomäärän pilkot vaikka viiteen osaan ja kyykkäilet pitkin päivää. Iso suositus on keskittyä yläkroppaan ja avaaviin liikkeisiin eli mitään voimatreeniä ei ole pakko alkaa siellä toimistossa vetämään. Keppijumppa ja kaikki ylävartalon kierrot tuovat kaivattua liikettä ylävartaloon ja laittavat veren kiertämään. Esimerkiksi askelkyykky ylävartalon kierrolla voisi olla aika bueno liike. Jalat saavat liikettä sekä lonkankoukistaja saa venyä. Samalla ranka saa kiertoa.

Arkiliikunta kunniaan! Valitse portaat ja kävely aina kuin mahdollista. Näillä pienillä teoilla kumoat istumisesta koituvia haittoja. Ei valitettavasti riitä, vaikka kävisit vetämässä kolme rankkaa salitreeniä viikkoon, jos kaikki muu aika kuluu istuen.

TREENAA TOIMISTOSSA : KEPPIJUMPPA

Touhukasta torstaita!

-Noora

Lue myös:

Tiistain toimistotreeni – luovuutta ja iloa treenaamiseen!

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

noorakatariina

Yksi vastaus artikkeliin “TOIMISTOPYLLYT YLÖS TUOLEILTA!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta