ALKULÄMMITTELY ON TÄRKEÄ OSA TREENIÄ

alkulammittely on tarkea osa treenia

Miksi alkulämmittely on tärkeä osa treeniä?

Tuleeko sinulla lämmiteltyä kunnolla lihakset ennen varsinaista treeniä vai menetkö suoraan asiaan? Alkulämppää ei kannata aliarvioida. Vaikka tehokkuuden ja ajansäästön nimissä olisi kiva skipata ylimääräiset liikkeet. Alkulämmittely on kuitenkin yhtälailla osa treeniä kuin penkkipunnerrussarjatkin.

Mitä se alkulämmittely sitten tekee? Se nostaa kehon lämpötilaa ja lämmittää lihakset tulevaa koitosta varten. Kunnollisella alkulämmittelyllä saadaan hermosto hereille, jonka myötä lihasten toiminta tehostuu. Aineenvaihdunta ja verenkierto kiihtyy. Olet siis valmiimpi tekemään kunnon treenin. Liikelaajuudet paranevat, kun alkulämmittelyn myötä kehosta saadaan elastisempi. Alkulämmittelyn aikana pääset myös henkisesti virittäytymään tulevaan treeniin. Viimeistään alkuverryttelyssä on aika herätä!

Lämmennyt kroppa kestää rasitusta paremmin. Kylmillä lihaksilla on suurempi todennäköisyys ottaa nokkiinsa treenissä, jolloin revähdykset ja venähdykset saattavat tulla tutuiksi.

alkulammittely on tarkea osa treeniaalkulammittely on tarkea osa treenia

Vaihtelu virkistää

Tuleeko alkulämmittelyssä aina poljettua kuntopyörää? Tai soutulaitetta? Sinänsä hyvä homma, että teet alkulämmittelyn. Mutta silti kannattaa tässä(kin) poistua sieltä mukavuusalueelta. Ota alkulämmittely jo treenin kannalta,  äläkä pidä sitä pakollisena pahana.

Itse suosin lämmittelyssä aina samantyylisiä liikkeitä, joita tulen tekemään sitten tositoimissa. Eli penkkipäivänä avaisin rintaa dynaamisilla venytyksillä sekä tekisin muutamia punnerruksia. Niitäkin voi tehdä kevennettynä eli polvet maassa ja vaikka koroketta vasten, jolloin käsille ei tule niin suurta kuormaa.

Jalkapäivinä lämmittelyyn kuuluvat kyykyt sekä askelkyykyt kehonpainolla. Lämmittelyliikkeiden ei kuulu tuntua kamalan raskailta, mutta syke saa pikkuhiljaa kohota. Keppijumppa on ihan täydellinen tapa alkulämpöjen ottamiseen, Oletko kokeillut valakyykkyä jumppakepillä, Huh tiukka liikkuvuusliike. 🙂

Alkulämmittelyn aikana on hyvä sauma rauhassa tarkastella, mikä on tämän päivän kondis ja availla kireitä paikkoja. Huolellinen alkulämmittely takaa sinulle tehokkaamman ja turvallisemman  treenin, joten ethän skippaa?

Ihanaa viikonloppua tyypit!

-Noora

alkulammittely on tarkea osa treenia

Luithan edellisen tekstini: Mä tarviin nyt tilaa. 

Lisää treeni-inspistä löydät:

Takareisiä avaava liikkuvuustreeni

Kehitä kehon liikkuvuutta

Kuinka saada lisätehoja kehonpainotreeniin

♥ Seuraathan somessa ♥

Facebook 

Instagram

noorakatariina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta