Kaamosväsymys – mikä avuksi voimattomuuteen?

Väsyttää, ärsyttää, olo on voimaton. Herääminen on aamuisin täyttä tuskaa ja väsymys vaivaa pitkin päivää. Liikkumaan ei kykene lähtemään ja sokeriherkkujen puputtaminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kaamosväsymys voi edetä jopa kaamosmasennukseen saakka, mutta ei mennä tässä kirjoituksessa sinne.

Vuodenajat ovat sekä rikkaus että riesa. Kesällä valoa rittää miltei kellon ympäri ja syksyt, talvet eletään pimeydessä. Nice. Isolla osalla lisääntyvä pimeys vaikuttaa jotenkin mielialaan ja jaksamiseen. Hallitsevia piirteitä ovat liikaunisuus, ruokahalun kasvaminen ja sitä myötä painon nousu. Nämä tietenkin osaltaan lisäävät huonoa fiilistä entisestään.

kaamosvasymyskaamosvasymys

Pakko myöntää, että itsellä tulee melkein joka syksy romahdus omaan jaksamiseen. Ja yleensä niin touhukkaalle ihmiselle se ottaa koville. Unta riittäisi vaikka kellon ympäri, eikä oikein mikään kiinnosta. Huomaan sen heti omassa työn tekemisessä, sosiaalisuudessa ja unentarpeessa. Luovuus ei kuki, kaikki vähän takkuaa. Salille lähtemisestä puhumattakaan. On kuitenkin muutamia pointteja, jotka pitävät järjen päässä kaamosaikanakin. En väitä, että olisi helppoa lähteä lenkille taikka jumpalle, mutta sen jälkeen on kyllä voittajaolo.

Tässä oma top 4, josta pyrin pitämään kiinni. 

Nuku tarpeeksi – tämä on ihan ykkönen

Univaje nyt ylipäätään on ihan karseaa, joten tämä on ihan ykkönen. Pimeän aikaan univaje nimittäin tuntuu tuplasti pahemmalta. Tähän ei ole muuta keinoa kuin mennä ajoissa nukkumaan. Läppärit ja puhelimet säppiin ajoissa.

Liiku säännöllisesti – jos mahdollista ulkona

Parhaiten huomaan liikunnan piristävän vaikutuksen liikkuessani raittiissa ilmassa, joten mene sinäkin ulos. Ja mieluiten valoisaan aikaan, niin saa luonnon omaa valohoitoa samalla.

Vaikka olisi niin helppoa ja ihanaa jäädä makoilemaan kotiin peiton alle glögilasi kourassa, niin mene liikkumaan. Välillä joutuu hieman pakottamaan itseään, mutta se palkitaan. Valitse harrastus, jonne sinun on helppo lähteä ja mistä nautit. Joogaa, kävelyä, salia, zumbaa, uintia, mitä ikinä. Madalla lähtemisen kynnystä, äläkä vaadi tunnin hikirääkkiä. Vartin happihyppely riittää. Kotitreenit toimivat mainiosti kiireessä ja videoita treeneihin on löydettävissä netistä jopa ilmaiseksi.

Syö terveellisesti ja tarpeeksi

Tylsä neuvo, mutta kylmä fakta. Usein väsyneenä ja voimattomana tekee mieli hirmuisesti jotain makeaa. Alakuloisena helppo valinta on sokeripitoiset herkut tai rasvaiset pikaruuat. Ne eivät paranna oloa kuin hetkellisesti. Ne alkavat väsyttää jo entisestään väsähtänyttä kulkijaa. Herkkujen ja pikaruokien sijasta kasviksia, hedelmiä ja marjoja oikein extrapaljon ruokavalioon.

Säännöllisesti terveellistä ruokaa kun tankkaa koneistoon, pysyvät herkkuhimot suuremmalla todennäköisyydellä poissa ja pysyt vireessä. Pimeän aikaan vähintäänkin D-vitamiinia tulisi ottaa purkista. D-vitamiinia saa luonnollisin keinoin auringonvalosta, joka nyt syksyn ja talven aikana on hyvin mitätöntä. Ainoa hetki, kun aurinko mahdollisesti paistaa, istumme usein toimistossa ja tämä outo valoilmiö menee meiltä täysin ohitse. Joten jos et mitään muuta lisäravinnetta syö, niin ota edes D-vitsku.

Vältä alkoholia

Punaviinilasilliset iltahämärässä kynttilänvalossa kuulostaa ihanalle. Alkoholi toki rentouttaa, enkä itse todellakaan ole mikään absolutisti, joten en ole heristämässä täällä syyttävää sormea. Sen vain huomaa jo lasillisesta, että seuraavana aamuna on vaikeampi nousta ylös. Syy löytyy siitä, että alkoholi sekoittaa meidän unta. Yömyssy ehkä auttaa nukahtamaan, mutta se huonontaa unenlaatua ja heräät väsyneempänä. Eli niiden pikkujoulu-kekkereiden ympärillä ei kannata ainakaan liikaa tissutella.

Mut hei, kesää kohti mennään koko ajan! Positiivisuuden kautta on näistä ennenkin selvitty.

Luitko edellisen tekstini:

Mikä on uusperheen onnistumisprosentti?

Lisää jaksamiseen liittyviä kirjoituksia:

kaamosvasymys

Tsemppiä arkeen toivottelee:

Noora

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

 

 

 

noorakatariina

Yksi vastaus artikkeliin “Kaamosväsymys – mikä avuksi voimattomuuteen?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta