Treenaatko liian kovaa – miksi vähemmän on enemmän

Sillä se lähtee millä se on tullutkin kuuluu sanonta, kun lihaksia hieman kolottelee. Tämä toki pitää osittain paikkansa. Tiukan treenin jälkeen on ehkä pahin virhe jämähtää paikoilleen. Liike on lääke tässäkin. Sillä ei tarkoiteta kuitenkaan sitä, että samantien tulisi juosta takaisin puntille repimään jo valmiiksi rikkinäistä lihasta. Keho ja hermosto kaipaa kovien treenien jälkeen kevyttä, matalalla sykkeellä toteutettua liikettä. Kehonhuoltoa unohtamatta.

Treenaatko liian kovaaTreenaatko liian kovaa

Hermosto ja henkiset tekijät harjoittelussa

Hermosto on suuressa roolissa harjoittelussamme. Hermosto on vähän niin kuin viestintäkeskus, joka vastaanottaa informaatiota, muokkaa sitä ja ohjaa tiedon perusteella elimistön toimintaa. Keskushermosto (eli aivot ja selkäydin) ovat vastuussa siitä, että kykenemme liikuttamaan lihaksia. Viestintäkeskuskin voi väsähtää. Hermoston rasittumista ei voida samanlailla mitata ”fiilis” -pohjalta kun muuta rasitusta. Jos olet vetänyt kovan treenin, niin kyllä sinulla lihaksissa tuntuu seuraavina päivinä. Hermoston kuormitusta ei ole niin helppo tarkkailla.

Olemme kokonaisuus, joten myös henkinen kuormitus vaikuttaa treeneissä jaksamiseen ja rasituksesta palautumiseen. Ei keho pysty sivuuttamaan sitä, että pää ei ole nyt tällä tyypillä kunnossa, mutta lihakset kyllä toimii. Harjoitus, joka vielä muutama kuukausi olisi ollut ihan lastenleikkiä, voi se henkisen kuormituksen ollessa punaisella tuntua mahdottomalta. Itse muistan vielä, kuinka taistelin tätä faktaa vastaan silloin ”suorittaja” aikoinani. Ei tartte unta eikä tarvitse huolehtia kriittisellä tasolla olleesta stressitasosta, vaan ei muuta kun maksimaalista treeniä kaiken päälle. Eihän siinä lopulta hyvin käynyt.

Aina ei itsekään ymmärrä, että hermosto väsyy. Mitä ottaa huomioon harjoittelussa hermoston kannalta? Uni on tärkeää jo muutenkin elämänlaadun vuoksi ja varsinkin hermoston palautumisen kannalta. Unen tarve on yksilöllinen, mutta pyri nukkumaan säännöllisen rytmin mukaan 7-9 yössä. Tee viikkoon yksi, maksimissaan kaksi hermostoa ylikuomittavaa treeniä. Huomioi riittävä palautuminen eli hermosto kaipaa palautumista noin 3-5 vuorokautta. Jos elämässä on paljon meneillään ja stressitasot ovat maksimaaliset, kannattaa olla varuillaan hermostollisissa harjoitteissa.

Treenaatko liian kovaa

Mikä sitä hermostoa sitten rasittaa?

Mikä sitä hermostoa sitten rasittaa? Kovat ja intensiiviset treenit niin kestävyys- kuin voimailupuolella. Tiukka juoksuintervalli tai maksivoimaharjoitus on hermostolle kovaa settiä. Ylikunto ei ole vain kilpaurheilijoiden ongelma. Ylikunto tai ylirasitus vaanii ihan meitä jokaista perusjantteria. Kun elämässä kuormitus kasvaa liian suureksi jokaisella osa-alueella, saattaa olla hyvä idea hieman hellittää kuntoilu innostusta. Hermosto ei osaa jaotella mikä rasitus johtuu urheilusta, mikä työpaineista tai parisuhdeongelmista. Tässä kohtaa munat on niin sanotusti samassa korissa.

Seesteisinä aikoina treeni kulkee kuin unelma ja kehitystä tapahtuu. Pitkään jatkuneessa univajeessa ja stressissä kevytkin treeni saa hengästymään ja salilla ei sarjapainot nouse sitten millään, vaikka tekisi kaiken oikein. Hermosto ei vain jaksa enää käskyttää lihaksia täydellisesti. Jos haluaa treenata kovaa ja vielä kehittyä, on taattava riittävä palautuminen unen ja ruokailun myötä. Kevyttä liikuntaa ei saa myöskään unohtaa.

Pidä kuntoilussa nyrkkisääntönä sitä, että 80% treeneistä on kevyttä ja 20% raskasta. Näin taataan ettei hermosto ylikuormitu ja kroppa saa tarpeeksi lepoa. Kuinka monella menee toisinpäin? Eli 80 % vedetään kovaa ja 20 % kevyttä. Tai pahimmillaan tehot koko ajan 100%. 

Talvista loppuviikkoa!

-Noora

Edellisessä tekstissä kehotetaan pitämään huoli omista asioistaan. Koska sinä ja sinun elämä ovat ainoita asioita, joihin voit vaikuttaa. 

Keskity vain omiin asioihisi

⭐️ ⭐️ ⭐️

Kaamosväsymys – mikä avuksi voimattomuuteen//Kun väsymys ottaa vallan//Kun suorittaja palaa loppuun

Treenaatko liian kovaa

Lähteenä: Trainer4You

♥ Seuraathan meikäläisen menoa somessa ♥

Facebook 

Instagram

noorakatariina

Yksi vastaus artikkeliin “Treenaatko liian kovaa – miksi vähemmän on enemmän”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta